fbpx

Czy praca w sklepie przez sześć dni w tygodniu jest dopuszczalna?

31 lipca 2018
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Bardzo często w prywatnej korespondencji lub podczas spotkań na żywo zadajcie mi mnóstwo pytań dotyczących czasu pracy. Tak wiem to temat rzeka i to z licznymi „wirami i czyhającymi po drodze „pułapkami”.

Postanowiłam więc uruchomić nowy cykl:

Pytanie do Moniki!

Co najmniej raz w tygodniu wybiorę jedno pytanie, na które odpowiem na moim blogu. Oto pierwszy wpis w nowym cyklu.

Dzisiaj opowiem o tym czy można pracować sześć dni w tygodniu nie przekraczając tygodniowej normy czasu pracy?

Pytanie?

Prowadzimy działalność handlową, w ramach której zatrudniamy pracowników w sklepie spożywczym. Sklep jest otwarty dla klientów przez 6 dni w tygodniu: od poniedziałku do piątku w godzinach 6:30-19:30, a w sobotę od 7:00 do 16:00.

Pracownicy, biorąc pod uwagę niezbędne czynności przed otwarciem i po zamknięciu placówki pracują na zmiany: od poniedziałku do piątku po 7 godzin (6:00-13:00 i 13:00-20:00) oraz w sobotę po 5 godzin (6:30 – 11:30 i 11:30-16:30).

Ostatnio zatrudniliśmy nowego pracownika, który buntuje się przeciwko takiej organizacji pracy. Czy taki rozkład czasu pracy jest prawidłowy biorąc pod uwagę obowiązujące normy czasu pracy? Czy możemy nadal w taki sposób planować grafiki pracy?

Odpowiedź:

NIE. Wprawdzie pracownicy w żadnym swoim dniu roboczym nie przekraczają dobowej normy czasu pracy (8 godzin) oraz nie pracują więcej niż 40 godzin (tyle wynosi tygodniowa norma godzinowa), jednak z racji wykonywania pracy stale przez 6 dni w tygodniu przekraczana jest przeciętna norma tygodniowa czasu pracy wyrażona w ilości dni, w których dozwolona jest praca. Przeciętnie w tygodniu w okresie rozliczeniowym nie może to być więcej niż 5 dni.  Możliwe byłoby zatem planowanie 6 dni w niektórych tygodniach, pod warunkiem, że w innych tygodniach liczba dni zostałaby odpowiednio zmniejszona. W opisanej powyżej sytuacji pracę w szóstym dniu tygodnia, pomimo nieprzekroczonej normy 40 godzin, należy potraktować jako pracę nadliczbową (przekroczenie normy 5-dniowej), którą należy w odpowiedni sposób zrekompensować. Jednocześnie pracodawca powinien zmienić zasady planowania czasu pracy tak, aby nie planować pracownikom pracy nadliczbowej.

Nie jest dopuszczalne bilansowanie dni pracy godzinami pracy (np. ustalenie w jednym tygodniu sześciu dni pracy z wykorzystaną w pełni normą dzienną (8 godzin na dobę) a w innym tygodniu pięciu dni pracy z odpowiednim skróceniem dobowego wymiaru pracy poniżej normy (np. po 7 godzin) tak aby po zbilansowaniu okazało się, że w okresie rozliczeniowym tygodniowa norma nie przekroczyła średnio 40 godzin w tygodniu. Musi być zachowana (także) pięciodniowa norma tygodniowa w okresie rozliczeniowym. Bilansowaniu musza podlegać zarówno godziny jak i dni pracy, ponieważ norma tygodniowa to jednocześnie godziny (przeciętnie 40 godzin) i dni (przeciętnie 5 dni)

(Uchwała 7 sędziów SN z dnia 14 listopada 2001 r., III ZP 20/01, OSNP 2003, nr 6, poz. 141)

Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 12,000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

„O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Zostawienie adresu email jest równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie ode mnie wiadomości i z akceptacją naszej Polityki Prywatności.

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!

Nowy Kurs!

Dokumentacja pracownicza i ewidencja czasu pracy.
zobacz →

Dokumentacja pracownicza i ewidencja czasu pracy

20 stycznia 2020
ZOBACZ →

9-miesięczny program rozwoju zawodowego 700 zł taniej!