fbpx

8 zasad skutecznej pracy z domu

15 marca 2020
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Nowa rzeczywistość związana z pandemią COVID-19 postawiła i przed pracodawcami i przed pracownikami wyzwania. Jak bezpiecznie dla naszych pracowników i klientów zapewnić ciągłość działania firmy? Tam gdzie pozwala na to specyfika pracy, pracodawcy masowo wprowadzają system pracy z domu.

System pracy z domu (tzw. home office) nie jest nowym rozwiązaniem. Obecnie dużo organizacji proponuje je jako dodatkowe udogodnienie dla swoich pracowników lub nawet korzyść ekonomiczną dla firmy (np. brak konieczności zapewniania powierzchni biurowej każdemu pracownikowi).

Wg raportów badających motywatory praca z domu jest jednym z najbardziej pożądanych benefitów. Pomaga w zapewnieniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym, często usprawnia prace koncepcyjne wymagające skupienia, zaoszczędza czas przeznaczony na dojazdy itd.

Do tej pory home office był atrakcyjnym dodatkiem, teraz dla niektórych firm stał się koniecznością biznesową.

Zobacz wpis: Polecenie wykonywania pracy zdalnej w związku z koronawirusem COVID-19

Tak pożądana praca z domu wymaga jednak dyscypliny i może być wyzwaniem dla osób przyzwyczajonych do biurowej rutyny dnia codziennego.

Niektórym czas może „przelecieć przez palce”, niektórzy mogą się z kolei w niej zatracić,  zapominając np. o swoich potrzebach.

Pamiętajmy o jednym – obecna sytuacja jest trudna, musimy dbać o bezpieczeństwo swoich i bliskich, ale jednocześnie pamiętać o realiach biznesowych.

Czas pandemii przeminie i wszyscy wrócimy do nowej rzeczywistości biznesowej, która już jest mocno nadszarpnięta. Bądźmy więc #odpowiedzialni, dbajmy o siebie, ale wykonujmy także uczciwie swoje zadania.

8 zasad pracy z domu

  1. 1. Zaplanuj dzień pracy – zacznij i zakończ o czasie, w którym standardowo zaczyna/ kończy się Twoja praca. Wystrzegaj się rozpraszaczy (typu Facebook, gry, chaty itp.), które będą Cię odciągać od obowiązków zawodowych. Pamiętaj, że praca z domu to nie dodatkowy urlop. W niektórych przypadkach pracodawca może zgodzić się na elastyczność godzinową w zamian za dostarczenie konkretnego rezultatu pracy. Jest to jednak decyzja organizacji nie pracownika.
  2. 2. Trzymaj się zawodowej rutyny – odpowiadaj na bieżąco na e-maile, odbieraj telefony, bądź dostępny dla współpracowników, przełożonego, klientów. Pamiętaj, że często od efektów Twojej pracy zależą wyniki Twoich współpracowników.
  3. 3. Zaopatrz się w niezbędne narzędzia – laptop, komórka z dobrym zasięgiem, dostęp do systemów (nie wspominając już o działającym internecie), dokumentów, aplikacje do videokonferencji itp. Jeżeli problemem w Twojej firmie jest zdalny dostęp do folderów sieciowych/ aplikacji, ustal z przełożonym, w jaki sposób możesz dysponować niezbędnymi informacjami. Pamiętaj też o bezpieczeństwie informacji wynoszonych poza firmę!
  4. 4. Zrób listę zadań – w zależności od specyfiki pracy na dany dzień, czy tez tydzień, omów z przełożonym jego oczekiwania, a także oczekiwany sposób raportowania postępów.
  5. 5. Przygotuj swoje miejsce pracy – pamiętaj, aby w miarę możliwości zapewnić sobie wygodną pozycję pracy (na 8h!), jeżeli to możliwe znajdź odosobnione miejsce, aby móc się skupić. Wytłumacz bliskim, że potrzebujesz przestrzeni na spokojną pracę (starsze dzieci powinny zrozumieć 😊).
  6. 6. Zapewnij sobie przerwy – regularnie nawadniaj się, zjedz obiad, odejdź od komputera, żeby rozprostować sylwetkę.
  7. 7. Dbaj o profesjonalny wizerunek swój i firmy – możesz oczywiście pracować w piżamie, o ile nie planujesz videokonferencji, do której warto zadbać nie tylko o profesjonalny ubiór, ale także tło rozmowy (niekoniecznie widok na kuchnię). Pamiętaj, aby służbowe narzędzia pozostawić do zawodowego użytku, nie dawać ich dzieciom do zabawy (mogą odebrać telefon lub wysłać niepożądaną informację do klienta). W trakcie rozmów telefonicznych warto także zapewnić spokojne miejsce do rozmowy, np. bez dziecka krzyczącego do słuchawki.
  8. 8. Pamiętaj o relacjach zawodowych – czasem rozmowa ze współpracownikiem zamiast wysłania e-maila nie tylko wzmocni relacje, będzie także miłą i potrzebną odskocznią w obecnych niełatwych czasach, w których kontakt z drugim człowiekiem jest bardzo potrzebny, a przy tym utrudniony.

Przy okazji apelujemy też o dwie rzeczy:

  • #pozytywnemyślenie – napędzanie się paniką nikomu nie sprzyja. Zadbajmy o dobre samopoczucie własne i naszego otoczenia
  • #wyrozumiałość – czasy są wymagające, dla części osób praca z domu jest nowym doświadczeniem, do którego będą musiały się przystosować.

Już jutro podzielimy się z Wami zasadami zarządzania pracą z domu od strony lidera.

Materiał powstał przy współpracy z Małgorzatą Górską – doświadczoną menedżerką z ponad 20-letnim doświadczeniem w zarządzaniu procesami HR w dużych renomowanych firmach m.in. w Nike, Actavis, Iron Mountain i Gedeon Richter. Małgorzata wdrażała w części z tych firm system pracy z domu, a dziś dzieli się z nami swoimi doświadczeniami.

#gramydojednejbramki #zostańwdomu #homeoffice #niemogęprzyjechaćdobiura,alemogęrzetelniepracować #jesteśmyodpowiedzialni #pracazdomu #pracazdomuwpraktyce

Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 12,000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

„O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Zostawienie adresu email jest równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie ode mnie wiadomości i z akceptacją naszej Polityki Prywatności.

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego Moniki Smulewicz jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEN pod numerem RSPO 273974.

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!