fbpx

Procedury bezpieczeństwa pracy biurowej podczas epidemii Covid-19 w Polsce.

3 września 2020
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Ze względu na pandemię wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, wdrożono w naszym kraju ograniczenia, zapobiegające rozprzestrzenianiu się choroby. Część z tych ograniczeń dotyczy bezpieczeństwa pracy biurowej.

Cel wdrażanych procedur

Celem wdrażanych procedur bezpieczeństwa pracy biurowej jest:

  • Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników w biurze.
  • Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników oraz innych osób z zewnątrz (kontrahenci, klienci czy dostawcy).
  • Ograniczenie liczby kontaktów w danym przedziale czasowo-przestrzennym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
  • Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom

Aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom ważne jest:

  • Wprowadzenie codziennych procedur przeprowadzania i dokumentowania wywiadu epidemiologicznego.
  • Pracownik, który mógł narazić się na zakażenie SARS-CoV-2, powinien niezwłocznie, telefonicznie zgłosić to pracodawcy i powiadomić stację epidemiologiczną. Do czasu badania i decyzji winien się wstrzymać od dalszego przychodzenia do pracy.
  • Spotkania i narady wewnętrzne, jeśli są niezbędne, powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach lub drzwiach i z zachowaniem odległości co najmniej 2 metrów odległości pomiędzy osobami.
  • Zapewnienie środków ochrony osobistej dla pracowników (maseczki, rękawice jednorazowe i preparaty do dezynfekcji rąk).
  • Ułatwienie pracownikom korzystanie z transportu indywidualnego, zamiast zbiorowego, np. poprzez udostępnienie miejsc parkingowych lub miejsca, w którym można bezpiecznie przechowywać np. rowery.

Jeśli to możliwe, należy poprosić najbardziej narażonych pracowników, aby pracowali z domu (osoby starsze i cierpiące na choroby przewlekłe, w tym nadciśnienie, problemy z płucami lub sercem, cukrzycę, osoby w trakcie leczenia onkologicznego lub przyjmujące inne leki immunosupresyjne, oraz kobiety w ciąży).

Zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni biurowej

Aby zapewnić bezpieczeństwo w przestrzeni biurowej ważne jest:

  • Ustalenie zadań i procesów w taki sposób, aby zwiększyć fizyczne i czasowe odległości między pracownikami, tam, gdzie jest to praktyczne i bezpieczne, np. podzielenie zmian pracowników.
  • Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępne dla pracowników w obszarze: wejścia, wyjścia, WC, pomieszczeń socjalnych oraz każdej sali biurowej.
  • Utrzymanie co najmniej 1.5 m odległości pomiędzy osobami.
  • Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między pracownikami ( przy dużych powierzchniach biurowych).
  • Zorganizowanie przestrzeni biurowej w taki sposób, aby odległość miedzy biurkami była nie mniejsza niż 2 m. Jeżeli to niemożliwe, ustawienie przesłony ochronnej (np. z pleksi) pomiędzy biurkami.
  • Tam gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod takich jak: telefon komórkowy, e-mail, komunikatory internetowe lub radio.
  • Zdezynfekowanie rąk przed jak i po skorzystaniu ze wspólnego sprzętu biurowego (drukarka, urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka, dotykowy panel sterowania, telefon) środkiem na bazie alkoholu o stężeniu minimum 60%.
  • Wyłącznie używanie własnych sztućców, kubków, talerzy bądź naczyń jednorazowych jeśli pracodawca jest w stanie je zapewnić.
  • Zwiększenie częstotliwości sprzątania pomieszczeń socjalnych, WC, wind, klamek, włączników światła i innych powierzchni lub elementów wyposażenia często używanych.
  • Brak konieczności noszenia maseczek w biurze, chyba że, ma się kontakt z osobami z zewnątrz.
  • Częste wietrzenie pomieszczeń biurowych lub stosowanie oczyszczaczy powietrza.

Wytyczne dla pracowników

Bardzo ważne w zmniejszaniu ryzyka zarażenia w środowisku biurowym jest:

  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny (częste mycie rąk).
  • Pracownik powinien stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych. Nie przychodzić do pracy w przypadku wystąpienia u niego objawów chorobowych lub gdy miał kontakt z osobą, która mogła być zarażona.
  • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy zdezynfekować ręce.
  • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką i umyć ręce.
  • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników – przynajmniej 1,5 metra.
  • Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy zdezynfekować powierzchnie dotykowe jak np. klawiatura, myszka, telefon czy włącznik światła.

Procedury bezpieczeństwa muszą zostać dostosowane do profilu, możliwości i potrzeb danej organizacji, a także warunków technicznych wykorzystywanej powierzchni oraz samego budynku.

Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 12,000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

„O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego Moniki Smulewicz jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEN pod numerem RSPO 273974.

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!