- Aktualności
- COVID-19
- Kadry
- 3 min czytania
Obowiązek pracy zdalnej od 3 listopada 2020 r.
W Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów wprowadzające pracę zdalną w urzędach i jednostkach samorządowych.
- 5 listopada 2020
- 3 min czytania

W sobotę odbyło się spotkanie konsultacyjne premiera Morawieckiego i wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Pawła Szefernakera z przedstawicielami strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w sprawie zasad funkcjonowania administracji samorządowej po wprowadzeniu nowych ograniczeń w związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19. Ustalono na nim, że rozporządzenie będzie obowiązywało od wtorku 3 października 2020 r.
Kto ma obowiązek pracy zdalnej
Cytując premiera “Wszyscy pracownicy administracji publicznej, którzy nie muszą pracować stacjonarnie powinni pracować zdalnie”. Taki sam apel wystosował również do właścicieli i dyrektorów firm.
Do dnia 4 grudnia 2020 r. w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym, kierownicy urzędów administracji publicznej, dyrektorzy generalni urzędów lub kierujący jednostką organizacyjną polecają pracownikom wykonywanie pracy zdalnej, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych sądów i prokuratury.
Według obowiązującego rozporządzenia, kierownik urzędu administracji publicznej, dyrektor generalny urzędu lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym może wyłączyć z zakresu pracy zdalnej pracowników realizujących zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom lub inne zadania niezbędne ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki, jeżeli nie jest możliwe ich wykonywanie w ramach pracy zdalnej.
Warunki świadczenia pracy zdalnej
Do warunków świadczenia pracy zdalnej stosuje się przepisy art. 3 ust. 3–8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Brzmią one następująco:
Art. 3 ust. 3. Wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych.
Art. 3 ust. 4. Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca.
Art. 3 ust. 5. Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
Art. 3 ust. 6. Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
Art. 3 ust. 7. Pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu, o którym mowa w ust. 6.
Art. 3 ust. 8. Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej.
Musimy ograniczać kontakty między ludźmi, żeby przerwać transmisję wirusa. cyt. – premier Mateusz Morawiecki
Praca zdalna ogłoszona przez Premiera Morawieckiego ma być antidotum na rosnącą liczbę zachorowań. Z nakazu pracy zdalnej mają być zwolnieni jedynie Ci pracownicy, których rodzaj wykonywanej pracy wymaga obecności w biurze.