fbpx

Jak bardzo kryzys pandemii zmienił oczekiwania pracowników?

14 października 2021
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Kryzys związany z pandemią i masowe przeniesienie pracy biurowej do domu na okres wielu miesięcy mocno wpłynęły na zmianę oczekiwań pracowników. Okazało się, że można efektywnie pracować zdalnie, nie odwiedzając biura. Wielu pracowników miało też okazję przekonać się bezpośrednio o skuteczności w komunikowaniu i zarządzaniu swoich szefów w sytuacji pracy w rozproszeniu i za pomocą środków elektronicznych komunikatorów.

Kryzys przetestował jakości przywództwa, a pracownicy mieli sposobność pokazać swoje zaangażowanie i lojalność wobec firmy.

Jaki jest bilans wielomiesięcznych zmagań z kryzysem na zdalnej pracy?

Wiele wskazuje na to, że spora grupa pracowników zdała sobie sprawę, że są dla nich ważniejsze sprawy, niż rozbudowane programy benefitowe, czy owocowe czwartki. Praca zdalna pokazała, że zarządzanie w rozproszonych zespołach wymaga zupełnie innych umiejętności, a przede wszystkim zaufania. Mikrozarządzanie przy home office jest naprawdę męczące.

Stara prawda, mówiąca o tym, że przychodzi się pracować do firmy, a odchodzi z niej ze względu na szefa, wydaje się być bardzo aktualna. Kluczowa jest relacja pracodawca-pracownik. Znaczenia nabrało poczucie sensu, wzajemny szacunek, a także troska o pracowników.

Przypuszczalne między innymi dlatego zarządzenie masowego powrotu do biur po odwołaniu lockdownu napotkało na taki opór pracowników. Tu nie chodziło tylko o słuszne argumenty na niekorzyść pracy w zdalnych zespołach, które przywoływali pracodawcy, ale o nie uwzględnienie opinii i oczekiwań pracowników.

Analiza zachowań pracowniczych

Według ostatnich badań aż 63% badanych pracowników chciałoby już na stałe zachować możliwość pracy zdalnej, najchętniej przez jeden, dwa dni w tygodniu. Tylko 13% wyraziło chęć pracy wyłącznie w biurze (badanie Inquiry Market Research dla „Rzeczpospolitej”, wrzesień 2021).

 Za oceanem sprawy ta nabrały już większego znaczenia. Od kilku miesięcy w USA mówi się o Wielkiej Rezygnacji (Great Resignation). Według danych Departamentu Pracy w kwietniu, maju i czerwcu 2021 roku rzuciło pracę w sumie 11,5 mln pracowników. Co więcej ostatnie badania wskazują, że to jeszcze nie koniec. 

Microsoft przeprowadził ankietę wśród ponad 30 000 pracowników i okazało się, że 41% rozważa odejście. Dla “pokolenia Z” wskaźnik ten kształtował się na poziomie 54%. Analizy tego zjawiska wskazują na to, że większość decyzji o odejściu wiąże się z szeroko pojmowanym brakiem dbałości ze strony pracodawców.

Badania firmy Limeade wykazały, że 40% odejść spowodowało wypalenie, 20% brak doceniania ze strony pracodawcy, 20% problemy z dyskryminacją, a 16% stwierdziło, że pracodawca nie zwraca uwagi na ich wellbeing. Najciekawsze jest to, że po pierwsze prawie 28% spośród badanych osób po prostu rzuciło pracę, nie mając perspektyw na nową. Po drugie, tylko 37% spośród badanej próby podało pieniądze jako główny powód zmiany pracy. Wśród osób, które wymieniły inne (pozafinansowe) powody odejścia 36% stwierdziło, że zarabia tyle samo lub mniej niż w poprzedniej pracy.

Wnioski dla pracodawców

Jakie wnioski powinni wyciągnąć z tego pracodawcy? Oczywiście Polska, to nie Ameryka, ale wykazanie autentycznej troski i troskę o swoich pracowników, szacunek dla ich oczekiwań, mogą stanowić ogromną szansę na zatrzymanie wartościowych pracowników, a także na przyciągnięcie nowych. Dziś rynek pracy jest bardzo konkurencyjny w wielu obszarach. Walka o talenty jest autentycznym zjawiskiem w wielu branżach. Specjaliści z doświadczeniem są rozchwytywani.

Traktując ludzi z życzliwością i szacunkiem można otworzyć nowe szanse, by właściwi ludzie zechcieli pracować w takiej organizacji. Co więcej, nie zawsze trzeba mocno przepłacać, by pozyskać ludzi od konkurencji.

Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 35 000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

“O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego i Zarządzania Zasobami Ludzkimi jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEN pod numerem RSPO 273974.

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!