fbpx

Lista zmian po zniesieniu stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego – pobierz bezpłatnie

18 maja 2022
Stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 wprowadzony został na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 2022 r. poz. 340). Trwał nieprzerwanie od 20 marca 2020 r., aż do 16 maja 2022 r., kiedy to został zastąpiony stanem zagrożenia epidemicznego. Już pod koniec kwietnia Minister Zdrowia sygnalizował wielokrotnie, że w maju br. rząd zniesie stan epidemii i zastąpi go stanem zagrożenia epidemicznego. Jakie skutki dla pracowników i pracodawców wywoła rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii? Na moim blogu udostępniam dziś listę zmian, które staną się faktem po zniesieniu stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego. Pobierz ją i sprawdź jakie procesy kadrowo-płacowe oraz te związane z kapitałem ludzkim w Twojej firmie powinieneś zweryfikować!

Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego nastąpi jednocześnie z uchyleniem rozporządzenia  Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w drodze odrębnego aktu wykonawczego wydanego na podstawie art. 46 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2021 r. poz. 2069, z późn. zm.).

Uzasadnienie do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii

Czym różni się stan zagrożenia epidemicznego od stanu epidemii?

Zgodnie z Ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 z późn. zm.), stan zagrożenia epidemicznego to sytuacja prawna wprowadzona na danym obszarze w związku z ryzykiem wystąpienia epidemii w celu podjęcia określonych w ustawie działań zapobiegawczych.

Stan epidemii zaś rozumiany jest jako sytuacja prawna wprowadzona na danym obszarze w związku z wystąpieniem epidemii w celu podjęcia określonych w ustawie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych dla zminimalizowania skutków epidemii.

Jak słusznie punktuje Minister Zdrowia Adam Niedzielski, w praktyce różnica pomiędzy tymi stanami jest niewielka, zarówno w aspekcie prawnym, jak i praktycznym. Konkretne skutki prawne wywołałoby odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego, bez wznowienia stanu epidemii.

Ograniczenia, zakazy i nakazy możliwe do wprowadzenia w stanie zagrożenia epidemicznego

Warto wiedzieć, że wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego wciąż pozostawia furtkę do zastosowania ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r.o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego, ustanowić mogą konkretne ograniczenia, zakazy i nakazy wynikające z wprowadzenia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego.

Na mocy art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r.o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi mogą to być:

  • czasowe ograniczenie określonego sposobu przemieszczania się,
  • czasowe ograniczenie funkcjonowania określonych instytucji lub zakładów pracy,
  • zakaz organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności
  • obowiązek wykonania określonych zabiegów sanitarnych, jeżeli wykonanie ich wiąże się z funkcjonowaniem określonych obiektów produkcyjnych, usługowych, handlowych lub innych obiektów
  • obowiązek przeprowadzenia szczepień ochronnych, o których mowa w ust. 3, oraz grupy osób podlegające tym szczepieniom, rodzaj przeprowadzanych szczepień ochronnych – uwzględniając drogi szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz sytuację epidemiczną na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii.

Mogą to być również obowiązki związane z poddaniem się kwarantannie, czy też wprowadzenie (zniesionego 28 marca br.) nakazu zakrywania ust i nosa, w określonych okolicznościach, miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach, wraz ze sposobem realizacji tego nakazu.


POBIERZ LISTĘ ZMIAN PO ZNIESIENIU STANU EPIDEMII I STANU ZAGROŻENIA EPIDEMICZNEGO
[KLIKNIJ TUTAJ]


Które rozwiązania Tarczy Antykryzysowej będziemy wspominać jako najbardziej oczekiwane przez biznes i jednocześnie najbardziej udane pod względem skutecznego wdrożenia przez rząd? 

Instytucja polecenia pracy zdalnej była jednym z pierwszych rozwiązań Tarczy Antykryzysowej wprowadzonych na czas pandemii. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oczekiwali formalnego podejścia do takiego sposobu świadczenia pracy. 

Już dziś wiemy, że praca zdalna zagości na stałe w Kodeksie pracy. W sytuacji, gdyby stan epidemii nie został zastąpiony stanem zagrożenia epidemicznego nie moglibyśmy korzystać z tego rozwiązania! Regulacja ta obowiązuje bowiem tymczasowo i może być stosowana tylko przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, a także przez okres 3 miesięcy po ich odwołaniu.

Warto wiedzieć, że projektowana nowelizacja Kodeksu pracy zobowiąże pracodawcę do obligatoryjnego uwzględniania wniosków o pracę zdalną niektórych grup pracowników, o ile będzie to możliwe ze względu na organizację i rodzaj wykonywanej pracy. Wymienia się tutaj w szczególności kobiety w ciąży oraz rodziców dzieci w wieku do lat 4. Projekt nowelizacji Kodeksu pracy wprowadza także zupełnie nową instytucję, tzw. okazjonalnej pracy zdalnej. Jej wymiar wynosił będzie do 24 dni w danym roku kalendarzowym. Pracownik będzie mógł wnioskować o takie uprawnienie w formie papierowej lub elektronicznej.

Powiedzmy sobie uczciwie – w dobie pracy hybrydowej, po zdobyciu kompetencji zarządczych związanych z koordynacją pracy pracowników zdalnych, powrót do pełnego trybu pracy biurowej nie wchodzi już w grę.

Jaka jest dziś główna rekomendacja praktyków i ekspertów HR? Jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie kapitałem ludzkim w Twojej organizacji rozważ uregulowanie pracy zdalnej w przepisach wewnątrzzakładowych – czy to w porozumieniu z pracownikami, czy też w regulaminie. 

Wyróżnij się na wymagającym rynku pracy transparentnym podejściem do zarządzania pracą zdalną w Twojej organizacji!

Ustal zasady pokrywania kosztów związanych z home office. Mogą one objąć m.in. kwestie serwisowania udostępnionych pracownikom narzędzi, pomocy technicznej i szkoleń.

Warto wiedzieć, że z trybu pracy zdalnej najczęściej, bo aż w 75%-ach korzystają przedstawiciele kadry kierowniczej i specjaliści z wyższym wykształceniem – tak wynika z badań przeprowadzonych pod koniec 2022 roku przez CBOS. Z kolei badania dla dziennika „Rzeczpospolita” pokazują, że aż 63% badanych pracowników chciałoby już na stałe zachować możliwość pracy zdalnej, najchętniej przez jeden, dwa dni w tygodniu. Tylko 13% wyraziło chęć pracy wyłącznie w biurze.

Oferta pracy zdalnej jest benefitem czasów postpandemicznych! Większość instytucji prawnych przeminie wraz ze zniesieniem stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego, ale praca zdalna zostanie z nami już zawsze.



Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 35 000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

“O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego i Zarządzania Zasobami Ludzkimi jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEN pod numerem RSPO 273974.

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!