fbpx

Przychodzi HR do Zarządu: Dlaczego w procesie rekrutacyjnym warto czasem wejść w rolę kandydata?

27 października 2022
Czy wiesz, że informacja o wysokości zarobków przedstawiana w ogłoszeniu o pracę jest ważna dla 80% ankietowanych poszukujących pracy? W cyklu "Przychodzi HR do Zarządu" przedstawiamy "case studies" z życia firm, inspirujemy do śledzenia trendów w obszarze HR i wskazujemy narzędzia do wspierania organizacji w pokonywaniu trudności związanych z kapitałem ludzkim. Dziś o tym, co jest ważne dla kandydatów przeglądających ogłoszenia o pracę i czy warto budować persony w procesach rekrutacji.

Partnerem komercyjnym odcinka jest portal ogłoszeń rekrutacyjnych OLX Praca, autor najnowszego badania „Jak Polacy szukają pracy”.

HR realizuje potrzeby biznesu i rewiduje proces rekrutacji

Mazowiecka firma produkcyjno-handlowa z powodzeniem budowała swoją pozycję na rynku, zdobywając coraz większe grono klientów. Dla służb HR i szefa sprzedaży rodziło to nowe wyzwania związane ze znacznym powiększeniem zespołu. Potrzebni byli nowi ludzie, zarówno do sił sprzedaży, jak i do obsługi klienta. Od jakiegoś czasu zauważono też, że na ogłoszenia rekrutacyjne odpowiada coraz mniejsza liczba kandydatów, choć do tej pory nie było z tym większych problemów. Zwykle procesy rekrutacyjne w obszarze obsługi klienta i sprzedaży zamykano z powodzeniem. Dobrze działał, wprowadzony przez szefową HR dwa lata wcześniej, system poleceń pracowniczych. Jednak przy zwiększonym zapotrzebowaniu na pracowników posiłkowano się ogłoszeniami, co do tej pory przynosiło pożądany skutek. Teraz jednak szefowa HR musiała przyznać menedżerom, że liczba kandydatów znacznie się zmniejszyła, a na dodatek po wstępnej analizie nadesłanych CV wiele z nich nie spełniało oczekiwań. Postanowiono w trybie pilnym dokonać rewizji całego procesu rekrutacji, zwłaszcza w odniesieniu do emitowanych ogłoszeń.

Podjęcie współpracy z nową firmą to ważny krok dla każdego kandydata. Dobry wybór zabezpieczy nie tylko przyszłe możliwości finansowe, ale też da szansę na osobisty rozwój, karierę, a obecnie także coraz częściej pozwoli zachować bezpieczny balans praca-życie osobiste. Nic dziwnego zatem, że kandydaci poszukują wszelkich informacji, które dadzą szansę na zorientowanie się w potencjalnym zaspokojeniu swoich oczekiwań, ale też umożliwią im weryfikację reputacji nowego pracodawcy. Pierwszym kontaktem zwykle jest ogłoszenie o pracę. Tam właśnie poznają opis obowiązków na danym stanowisku, wymagania pracodawcy wobec kandydatów czy opis dostępnych benefitów. 

Transparentna komunikacji i widełki płacowe

Z najnowszego raportu „Jak Polacy szukają pracy” opublikowanego przez jeden z największych serwisów ogłoszeniowych w Polsce – OLX Praca wynika jasno, że informacja o wysokości zarobków przedstawiana w ogłoszeniu o pracę jest zdecydowanie ważna lub raczej ważna dla 80% ankietowanych poszukujących pracy. Jeśli więc firma prowadzi w miarę przejrzystą politykę wynagrodzeniową, nie powinna mieć żadnego problemu z umieszczeniem w ogłoszeniu choćby widełek wynagrodzenia proponowanego na danym stanowisku. Innym ważnym aspektem jest lokalizacja. Aż 71% użytkowników serwisu OLX Praca poszukuje ogłoszeń o pracę, posługując frazami stanowiska lub zawodu oraz nazwą miasta, a nawet dzielnicy. Jak widać już te dwie informacje pozwalają skutecznie zwiększyć szanse na przyciągnięcie uwagi kandydatów.

Inwestycja w employer branding

Szefowa HR i szef sprzedaży postanowili raz jeszcze przyjrzeć się poszukiwanym profilom kandydatów, procesom oceny, miejscom emitowania ogłoszeń rekrutacyjnych oraz samym ogłoszeniom. Szefowa HR uznała, że w tym celu pomocne może być zbudowanie persony, która będzie reprezentować grupę docelową – pożądanych kandydatów, tak by skuteczniej realizować strategię komunikacji i konstruować przekaz, który przyciągnie uwagę kandydatów. Wymagało to zbadania i określenia potrzeb grupy docelowej potencjalnych kandydatów. Zaczęto od zdefiniowania unikalnej propozycji zatrudnienia – Employer Value Proposition (EVP). Następnie uwzględniono informacje dotyczące profilu kompetencyjnego kandydata (wykształcenie, ścieżka kariery, poziom doświadczenia zawodowego). Uwzględniono też informacje demograficzne (wiek, płeć) oraz miękkie kwestie dotyczące osobowości, motywacji i zainteresowań.

W tej ostatniej fazie wykorzystano grupy fokusowe wybranych pracowników firmy. Na koniec zredagowano treść i opracowano zupełnie nową szatę graficzną ogłoszenia o pracę. W porozumieniu z zarządem zdecydowano się na podawanie widełek wynagrodzenia w ogłoszeniach. Do tej pory prezes był sceptyczny, ale przekonały go wyniki badania, które pokazała mu szefowa HR. Zdecydowano też o inwestycji w postawienie strony firmowej na portalu, w którym emitowane były ogłoszenia rekrutacyjne. Wyasygnowano dodatkowy budżet na promowanie ogłoszeń, tak by były one bardziej widoczne i wiarygodne dla potencjalnych kandydatów. Wsparcie indywidualnego doradcy (usługę tę dostarczył portal rekrutacyjny) dedykowanego do kontaktów z biznesem okazało się w tym przypadku niezwykle skuteczne. Liczba aplikacji wzrosła o średnio 50%, co przełożyło się także na lepszą ich jakość. 



Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 35 000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

“O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego i Zarządzania Zasobami Ludzkimi jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEN pod numerem RSPO 273974.

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!