Firmowe wartości w dobie inflacji, nieustających podwyżek i spowolnienia gospodarczego
6 grudnia 2022
Jesteś tu: HR na szpilkach → Firmowe wartości w dobie inflacji, nieustających podwyżek i spowolnienia gospodarczego
Czym są wartości firmy w dobie czasów inflacji, podwyżek cen i kryzysu? Czy warto o nich teraz myśleć, czy lepiej odłożyć temat na „lepsze czasy”? W artykule z cyklu "Absolwenci Akademii piszą" zapraszam Cię do lektury tekstu autorstwa Mileny Markiewicz, prawniczki, HR Manager i Pasjonatki kadr i płac.
Przedsiębiorstwa podejmują wiele działań rywalizacyjnych, w tym również walkę o pracownika (pozyskanie specjalistów/managerów z rynku bywa często problematyczne). Ważny w tym aspekcie jest wizerunek pracodawcy i jego potencjał do tego, by stworzyć warunki pracy i ofertę wartości lepsze od innych, konkurencyjnych firm. Niezwykle istotna jest w tym momencie kultura zarządzania i sztuka jej opanowania, która ze względu na problemy z którymi się zderzamy na co dzień pozostaje zaburzona bądź często nie działa prawidłowo. To dzięki niej osoby, którym powierzamy zarządzenie poszczególnymi obszarami budują zaufanie oraz tworzą atmosferę, o której tak wiele się mówi wśród pracowników. Kultura zarządzania opisana powyżej to odzwierciedlenie efektywności i czynnej postawy managerów. To „żywy organizm”, który pozwala na tworzenie wartości firmy pozwalający na budowanie poczucia przynależności pracowników do firmy.
Budowanie wartości firmy nie jest jednorazowym działaniem czy przedmiotem tymczasowego zainteresowania. Bardzo ważny jest start projektu i rozmowy z kadrą managerską, poznanie obszarów wymagających wzmożonej pracy. Jeszcze ważniejsze jest jednak aktualizowanie i monitorowanie procesu. Tworząc go musimy połączyć obszary biznesu, czynnika ludzkiego i oddziaływań. Po odkryciu wartości będących bazą w poszczególnych komórkach/obszarach, musimy je zdefiniować po to, by je rozwijać i komunikować.
Wdrożenie tego narzędzia ma na celu budowanie więzi pracownika z firmą. Jest to miękki aspekt spojrzenia na to, co ważne oczami tych, którzy tworzą tę firmę. Jednakże niezmiernie ważne będzie tu kontrolowanie procesu (monitoring). Wartości mogą się zmieniać, a my jako HR jesteśmy od tego by je aktualizować, by ten drogowskaz był ciągle aktualny i zgodny z przekonaniami.
O ile założenia te są czasochłonne, wymagające czasu na rozmowy i wdrożenie (idealne jest ich wprowadzenie w czasach, w których pracownicy czują się pewnie), to co z taką próbą w dobie kryzysu? W dobie inflacji? Wydawać, by się mogło, że nie jest to dobry moment na działanie w tym miękkim HR-owym obszarze, że to nie czas na „takie zabawy”. Z drugiej jednak strony, biorąc pod uwagę właśnie ten trudny czas, to właśnie teraz powinniśmy się wzajemnie wspierać. To właśnie teraz pracownicy powinni czuć, że są wartości, na których budujemy swoją przewagę, że ze zdwojoną siłą walczymy o to, by kryzys minął, bądź nie dotknął naszej organizacji w dotkliwy sposób.
To, co zyskamy budując wartości firmy w dobie kryzysu to:
Poczucie przynależności – „jest ciężko, ale razem, w zespole damy radę”
Wsparcie – poczucie wartości daje siłę, nawet w dobie kryzysu
Marka – wartości często wpływają na wyróżnienie marki pracodawcy na rynku pracy
Komunikacja – pozwoli na lepsze zrozumienie potrzeb innych
Relacje – mogą pomóc w budowaniu relacji na różnych poziomach (pracownik – pracownik, pracownik – przełożony), wzmocni zaangażowanie pracowników, ale też wzbudzić zainteresowanie potencjalnych talentów
Szacunek – budowanie od podstaw wzajemnego szacunku i zrozumienia wśród pracowników
Nie rezygnujmy z narzędzi, które mogą wpłynąć na budowanie atmosfery w pracy, na dawanie poczucia, że nie tylko wartości materialne mogą dawać zadowolenie z pracy i przynosić korzyści. Starajmy się pokazać nasza zaangażowanie w to, by ludzie czuli się lepiej, mimo kryzysu i poczucia strachu o jutro. Dla pracowników może to mieć ogromne znaczenie, nawet większe niż wartości materialne, zakładając, że:
Proces przeprowadzimy z pomocą naszych specjalistów personalnych, którzy będą wiedzieli jak wdrażać, by budować, jak monitorować, by widzieć efekty i potrzeby zmian
Zaangażujemy pracowników, wyjaśniając cele i korzyści
Skomunikujemy proces i podzielimy go na etapy, dając sobie czas na analizę zgłoszonych wartości i potrzeb pracowników.
Kierownik Biura Zarządu w spółce Cerrad. Prawnik, HR Manager, Specjalista RODO i Complaince. Absolwentka seminarium doktoranckiego katedry prawa pracy Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie. Absolwentka Uniwersytetu Rzeszowskiego – kierunek prawo. Absolwentka Akademii Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego Moniki Smulewicz. Aktualnie aplikantka radcowska (Kancelaria Prawna Jan Nowak Kielce) i pasjonatka HR.
Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter, chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.
Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!
Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale!
Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.
“O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!