fbpx

Sprostowanie świadectwa pracy

24 stycznia 2023
Czy o sprostowanie świadectwa pracy, po wielu latach, może wnioskować żona byłego pracownika, który już nie żyje? Przeczytaj odpowiedź!

Zgłosiła się do nas małżonka naszego byłego, zmarłego pracownika. Złożyła wniosek o wydanie sprostowania do świadectwa pracy. Po pierwsze, nie mam pewności jak powinnam dokonać tego sprostowania, a po drugie. Czy mogę wydać żonie zmarłego pracownika, po wielu latach, taki dokument? Proszę o pomoc!
Napisała do mnie Ania [imię zmienione], młodsza kadrowa z łódzkiej firmy z branży IT.

Nie istnieje żadna przeszkoda, aby świadectwo pracy skorygować i wydać małżonkowi oraz innej osobie, która spełniała warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Świadectwo pracy sporządza się nie tylko w dniu, w którym rozwiązuje się stosunek pracy. Pracodawca sporządza świadectwo pracy w dniu wygaśnięcia stosunku pracy. 

Zgodnie z przepisami ustawy Kodeks pracy, umowa o pracę wygasa m.in. wskutek śmierci pracownika.

Na wniosek, złożony w formie papierowej lub elektronicznej, pracodawca w ciągu 7 dni od chwili złożenia wniosku wydaje świadectwo pracy małżonkowi oraz innej osobie spełniającej warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. 

Odbiór dnia wolnego za święto, które wypada w sobotę. Czy pracownik ma obowiązek dostosować się do terminu ustalonego przez pracodawcę?

Natomiast świadectwo pracy prostowane po latach powinno zostać sporządzone zgodnie z obowiązującym wzorem oraz aktualną datą jego sporządzenia na podstawie posiadanych przez pracodawcę dokumentów kadrowych. Sprostowanie świadectwa pracy należy wystawić jako nowy dokument z bieżącą datą. Zalecane jest sporządzenie notatki służbowej z jakiego powodu wydano nowe świadectwo pracy i dołączenie do przechowywanej w aktach kopii sprostowanego świadectwa pracy.

Sprostowanie świadectwa pracy powinno być podpisane przez pracodawcę lub osobę aktualnie upoważnioną do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy.

Rekomendacje Społeczności Praktyków Kadr i Płac na Facebooku!

Pracownik może w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśniła jednak, że jeżeli po upływie 14 dni od dnia wydania świadectwa pracy, pracownik zauważy nieprawidłowości w treści świadectwa pracy, ma prawo wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie. W ciągu 7 dni od otrzymania wniosku pracownika pracodawca musi wydać mu nowe świadectwo pracy lub zawiadomić o negatywnym rozpatrzeniu jego wniosku (w formie papierowej lub elektronicznej). W przypadku sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy – pracodawca obowiązany jest wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy z bieżącą datą i na aktualnie obowiązującym wzorze (bez wykazywania w treści, iż jest to korekta bądź sprostowanie). Działając na zasadzie analogii z § 7 ust. 5 rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy należy usunąć z akt osobowych pracownika i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo pracy. Jednocześnie w takim przypadku, do nowego świadectwa pracy, pracodawca powinien dołączyć pismo przewodnie, w którym wskaże przyczyny ponownego wydania świadectwa pracy oraz wskaże na czym polega dokonana zmiana w tym dokumencie w stosunku do treści pierwotnego świadectwa pracy.

Dorota Juja, Specjalista ds. personalnych [LinkedIn]

Zgodnie z art. 97 § 21 KP pracownik może zwrócić się w terminie 14 dni od daty otrzymania świadectwa pracy do pracodawcy z pisemnym wnioskiem o sprostowanie. Mimo tego przepisu pracownik może, pomimo upływu wskazanego terminu, ubiegać się o takie sprostowanie. W takiej sytuacji pracodawca powinien wydać nowe świadectwo pracy. W przypadku śmierci pracownika uprawniona osoba, tzn. członek rodziny czy spadkobierca może ubiegać się o wydanie świadectwa pracy (również jego sprostowania w ciągu 7 dni) po zmarłym pracowniku. Jest to dopuszczalne na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania). W opisanej w pytaniu sytuacji, pomimo upływu czasu, można uwzględnić wniosek żony i wydać sprostowanie świadectwa pracy.

Kinga Kruschel, Specjslistka ds. kadr i płac [LinkedIn]

Sprostowanie świadectwa pracy polega na wydaniu nowego, poprawnie przygotowanego dokumentu. Najpóźniej w dniu wydania nowego świadectwa pracy, pracodawca usuwa z akt osobowych i niszczy błędnie wydane świadectwo, a wpina do akt osobowych nowe. Jeżeli świadectwo posiada uchybienia, błędy, uprawniony członek rodziny zmarłego albo inny jego spadkobierca w myśl art. 97 § 21 k.p. mogą wystąpić z wnioskiem o sprostowanie świadectwa. Pracodawca będzie miał 7 dni od otrzymania wniosku na wydanie nowego świadectwa lub zawiadomienie o negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Należy zauważyć, że przekroczenie terminu (wskazanego w/w art k.p.) na złożenie wniosku o sprostowanie świadectwa, nie cofa prawa do jego złożenia. Oznacza to, że nawet po latach mamy prawo wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy.

Magdalena Wawrzyniak, Asystent spółki

Pytania od Czytelników bloga:

Pytanie: Jeśli w okresie przejściowym na początku pandemii świadectwa pracy były podpisywane podpisem kwalifikowanym i wydawane w formie papierowej, rozumiem, że nie zachowują ani formy papierowej, ani elektronicznej i należy je skorygować? Czy powinny zostać obie wersje podpisane przez osobę uprawnioną podpisem odręcznym czy powinny zostać wystawione na nowo z bieżącą data?

Odpowiedź: Podpisanie dokumentu za pośrednictwem podpisu kwalifikowanego oraz przesłanie go drogą elektroniczną jest równoznaczne z dostarczeniem dokumentu w wersji papierowej. Nie ma zatem konieczności korygowania świadectwa pracy.

Pytanie: Jak postąpić, jeśli pracodawca już zmarł i były pracownik zgłasza się po duplikat świadectwa do dziecka tego pracodawcy?

Odpowiedź: Członek rodziny byłego pracownika ma możliwość uzyskania kopii świadectwa pracy od podmiotu, który przejął obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej. – Może być to np. archiwum państwowe. Natomiast wniosek o wydanie kopii może zostać złożony przez osobę upoważnioną przez byłego pracownika albo po śmierci pracownika przez członka rodziny lub spadkobiercę.



Ufam, że mój artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. Zobacz więcej o podobnej tematyce lub zdobądź wiedzę z innych obszarów! Zdobywaj nowe kompetencje! Będzie mi bardzo miło, jeśli będziesz odwiedzać mój blog. Zapisz się na Newsletter,  chcę Cię informować o zmianach i ciekawych przypadkach z obszaru prawa pracy.

Chcesz mieć pewność, że nic Cię nie ominie?

Dołącz do ponad 35 000 subskrybentów i bądź na bieżąco!

Zdobywanie wiedzy i ciągły rozwój są dla Ciebie ważne? Moją misją jest edukować i dzielić się wiedzą. Zostaw komentarz i daj mi znać w rozwiązaniu jakich problemów mogę Ci jeszcze pomóc? Zainspiruj mnie do nowych treści!

Odwiedź i subskrybuj mój kanał na Youtube. Zdobywaj wiedzę jak mistrzowie! Rzetelna wiedza, przykłady, wyliczenia, wyjaśnienia oraz interpretacje zawiłych przepisów – to wszystko znajdziesz na moim kanale! 

Monika Smulewicz

Monika Smulewicz

Nazywam się Monika Smulewicz. Jestem ekspertem prawa pracy. Szkolę przedsiębiorców i menedżerów w zakresie efektywnego wykorzystania prawa pracy w biznesie. Jestem autorką kompleksowego programu szkoleń online pt. "Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego." Równocześnie prowadzę zajęcia z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń na uczelniach wyższych. Moją pasją jest czas pracy, dlatego stworzyłam aplikację do planowania i rozliczania czasu pracy ePlanner.pl.

więcej o mnie →

Uważasz, że to wartościowe treści? Chcesz więcej?

“O kadrach i płacach z pasją” to najpopularniejszy blog o tematyce kadrowo-płacowej w Polsce oraz gwarancja sprawdzonych informacji. Zostawiając swój e-mail dostaniesz nie tylko powiadomienia o nowych wpisach, lecz także dodatkowe, ekskluzywne materiały. Będę strzec Twojego adresu i zachowam go tylko dla siebie! W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji. Zapisz się!

Podobał Ci się artykuł? Zostaw komentarz!

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego i Zarządzania Zasobami Ludzkimi jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych MEN pod numerem RSPO 273974.

Slider
Slider
Dziś jest najlepszy dzień, aby zacząć. Mistrzowie działają tu i teraz. Wierzę, że Ty również podejmiesz wyzwanie mistrzostwa zawodowego!