- HR
- 4 min czytania
Czego współcześni pracownicy oczekują od środowiska pracy?
Firmy, by przyciągać i utrzymać talenty muszą zadbać o zapewnienie dobrostanu pracowników, to bowiem może mieć decydujący wpływ na to, gdzie ludzie chcą pracować i jak postrzegają swojego pracodawcę.
- 23 grudnia 2021
- 4 min czytania
Zjawisko określane jako Wielka Rezygnacja (Great Resignation), które przetoczyło się przez USA w połowie tego roku, jest przykładem znaczącym. Wielu pracodawców zatem zastanawia się: czego tak naprawdę pracownicy oczekują od samego środowiska pracy? Patrząc bardziej wnikliwie: jak różne pokolenia pracowników podchodzą do tego zagadnienia?
Przywództwo oparte na wartościach
Generacje X i starsze pokolenie tzw. Boomersów cenią etyczne podejście w biznesie. Boomersi mają jednak w tym względzie perspektywę o bardziej osobistym charakterze (związaną z konkretnymi osobami). Młodsze pokolenia mają na uwadze szerszy, rzec można uniwersalistyczny, kontekst: dobro ludzkości i całej planety. Jest dla nich istotne to, czy praca, którą wykonują, bądź jej konsekwencje pozytywnie wpływają na ludzi i przyrodę.
Jak wynika z badań Instytutu Gallupa większość Millenialsów oczekuje od liderów otwartości i transparentności. Specjaliści tłumaczą to efektem kryzysu, jaki wystąpił w roku 2008, który był następstwem załamania się rynku kredytów hipotecznych. Takie nagłe tąpnięcie, wbrew zapewnieniom przywódców, że gospodarka rozwija się stabilnie, mocno podkopało ich zaufanie. Dlatego Millenialsi, głównie ci po trzydziestce, wydają się wyznawać zasadę: „ufaj, ale sprawdzaj”. W komunikacji z nimi warto zwrócić uwagę, że oczekują faktów, danych, najlepiej dostarczonych przez niezależne źródła.
Zróżnicowane środowisko pracy
Młodsze pokolenia (Millenialsi, Z-tki) dorastały w świecie, który był znacznie bardziej zróżnicowany niż ich starszych kolegów i koleżanek. Przyczyniła się do tego rewolucja związana z komunikacją wykorzystująca globalną sieć Internet i social media. Oprócz przekazów głównego nurtu, jakim dla Boomesów była telewizja i prasa, pojawiły się i błyskawicznie rozwinęły nowe media. Ich użytkownicy poczuli, że mogą decydować co chcą oglądać, kiedy i jakiego rodzaju przekazy. Ten pluralizm, wpłynął mocno na postawy Millenialsów i młodszych pokoleń. Oczekują szacunku, równości, mają poczucie wolności wyboru, nie tylko w sferze wyborów konsumenckich, ale też w obszarze zawodowym.
Różnorodność, równość, integracja stanowią warunki must have, które według nich musi mieć organizacja. Stanowią podstawą ich osobistej tożsamości. Młodzi ludzie, pomimo swojego niewielkiego często dorobku zawodowego, chcą być doceniani za swój wkład i oczekują szacunku dla wyznawanych przez nich wartości. Specjaliści od Gallupa zauważyli, że nie są to wyłącznie oczekiwania odnośnie kultury organizacji, czy regulaminów. Ma to bowiem bezpośrednie przełożenie na ich codzienne wykonywanie zawodowych obowiązków. Brak szacunku w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich w pracy nie tylko na linii pracownik-przełożony, ale też pracownik-pracownik, rodzi nieufność i negatywnie wpływa na zaangażowanie.
Nie powinno zatem dziwić, że młodsze pokolenia jasno komunikują swoje oczekiwania już na wejściu do organizacji. To właśnie Millenialsi domagają się stworzenia im możliwości rozwoju. Uzależniają od tego decyzję o wyborze pracodawcy. Równie ważna jest dla nich relacja z przełożonym. W ich optyce normą jest, że dobry szef nie tylko dba o nich jako o osoby, lecz również ma na uwadze ich rozwój zawodowy.
Zaufanie
Odpowiednia produktywność jest celem każdego zespołu. Nie da się jej osiągnąć ani utrzymać, bez wzajemnego zaufania. Kiedy członkowie zespołu obdarzają się nawzajem zaufaniem wszystko działa lepiej. Dotyczy to również, a może przede wszystkim szefów. Jeśli pracownicy będą mieli zaufanie do swojego szefa ich zaangażowanie w realizację zadań nie osłabnie, nawet jeśli coś pójdzie nie tak jak zakładali, ponieważ będą mogli uzyskać jego pomoc, albo w razie obaw, czy obiekcji zostaną po prostu wysłuchani.
Zarządzający i właściciele firm muszą uświadomić sobie, że pracownicy doświadczają bezpośrednio ich organizacji poprzez swoich przełożonych. Menedżerowie powinni zdawać sobie sprawę z tego jak ważne jest dla organizacji właściwe dbanie o pracowników, spojrzenie na nich jako na ludzi, a nie trybiki w maszynie. Wielu menedżerów dalekich jest od przyjmowania takiej perspektywy, dlatego ważne jest uświadamianie ich i szkolenie. Te firmy, które w porę zdadzą sobie wagę tych wyzwań i skutecznie przeorientują swoją kulturę organizacji w tym kierunku, mogą zdobyć przewagę w przyciąganiu i zatrzymaniu talentów.