- Czas pracy
- 2 min czytania
O co chodzi z tym “wolnym” za 11 listopada?
W ostatnim czasie media społecznościowe i internet zalewa fala pytań o konieczność oddania pracownikom dnia wolnego za święto 11 listopada przypadające w tym roku w sobotę. O co właściwie chodzi z tym oddawaniem dnia wolnego za święto przypadające w sobotę 11 listopada?
- 30 października 2017
- 2 min czytania
I tu Cię zaskoczę. Otóż nikomu nic nie oddajemy za żadne święto przypadające w sobotę!
Więc o co chodzi? Już wyjaśniam.
Ustalając wymiar czasu pracy mnożymy przez 40 liczbę pełnych tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, następnie dodajemy iloczyn 8 godzin i liczby dni wystających poza pełne tygodnie a przypadających od poniedziałku do piątku, a następnie obniżamy wymiar czasu pracy o iloczyn 8 godzin i każde święto przypadające w dniu innym niż niedziela.
I tak w listopadzie 2017 r.:
Listopad | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Zakładamy, że dniem wolnym z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy jest sobota.
W przedstawionym miesięcznym okresie rozliczeniowy występują:
- cztery pełne tygodnie (od 01.11 do 28.11),
- 2 dni wystające poza pełne tygodnie, a przypadające od poniedziałku do piątku (29.11, 30.11),
- w okresie rozliczeniowym występują dwa święta przypadające w dniu innym niż niedziela (1.11, 11.11).
Obliczenie obowiązującego w listopadzie wymiaru czasu pracy kształtuje się następująco:
4 tygodnie * 40 + 2*8 – 2 dni * 8 = 160 godziny
W ten sposób ustalamy czas przypadających do przepracowania przez pracownika, na który ustalamy rozkład czasu pracy dla obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy.
Obowiązkiem pracodawcy jest planowanie pracy na obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy, tak więc w listopadzie 2017 r. pracodawca ma do dyspozycji 160 godzin pracy, które może rozdysponować w okresie rozliczeniowym zgodnie z obowiązującymi zasadami planowania czasu pracy.
Jeśli więc stały rozkład czasu pracy pracownika przewiduje pracę od poniedziałku do piątku wówczas pracownik pracujący według takiego rozkładu czasu pracy “zyskuje” dodatkowy dzień wolny od pracy w swoim stały rozkładzie czasu pracy. Dlatego też utarło się powszechnie, że za święto przypadające w sobotę oddajemy dzień wolny od pracy, chociaż tak naprawdę nikomu nic nie oddajemy de facto.