- Kadry
- 2 min czytania
Wykorzystanie wizerunku pracownika
Wielu pracodawców publikuje zdjęcia pracowników w materiałach reklamowych, na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Czy można to robić bez uzyskiwania zgody pracowników? Czy też należy uzyskać zgodę pracowników na takie działania?
- 27 września 2021
- 2 min czytania
Zgodnie z art. 221 Kodeksu Pracy pracodawca może żądać od pracownika bez konieczności pozyskiwania jego zgody następujących danych osobowych:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe wskazane przez taką osobę,
- wykształcenie,
- kwalifikacje zawodowe,
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia,
- adres zamieszkania,
- numer PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy,
- numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
Wśród wyżej wymienionych danych nie ma informacji o zdjęciu pracownika, zatem zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 800 ze zm.) rozpowszechnianie wizerunku pracownika wymaga jego zgody.
Aby opublikować wizerunek pracownika, pracodawca powinien uzyskać od każdego pracownika pisemną zgodę zawierającą:
- informację dot. opłaty lub jej braku za wykorzystanie wizerunku pracownika,
- cel i zakres wykorzystywania wizerunku pracownika,
- pola eksploatacji,
- czas, na jaki zgoda zostaje udzielona,
- terytorium, na którym może być wykorzystany wizerunek,
- datę i podpis pracownika.
Zazwyczaj wraz z dokumentami do zatrudniania pracownicy otrzymają do podpisania zgodę na nieodpłatne utrwalanie i rozpowszechnianie wizerunku pracownika w postaci fotografii lub materiału filmowego.
Pracownik po zakończeniu współpracy z firmą nie może żądać usunięcia materiałów, które zawierają jego wizerunek, jeżeli wcześniej wyraził na to zgodę. Może jednak w każdym czasie cofnąć zgodę na wykorzystanie wizerunku, ale odwołanie zgody wywołuje skutek jedynie na przyszłość.
Wykorzystanie przez pracodawcę wizerunku pracownika bez jego zgody wiąże się z surowymi karami. Naruszenie podstawowych zasad przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a RODO podlega karze pieniężnej w wysokości do 20 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego.