- Aktualności
- HR
- 2 min czytania
Work-life balance pracowników
Utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym jest niezwykle trudne. Jesteśmy cały czas podłączeni do sieci i pozostajemy w stałym kontakcie ze współpracownikami. Kontaktujemy się z nimi przez aplikacje i komunikatory, odpowiadamy na maile, przekazujemy nasze pomysły i zadania do zrealizowania przez cały dzień, zamiast – tak jak do tej pory – przez 8 godzin w biurze.
- 30 lipca 2021
- 2 min czytania
Z powyższych względów zachowanie równowagi (tj. work-life balance) i całkowite wyłączenie się z życia zawodowego staje się bardzo trudne, a czasami wręcz niemożliwe.
Polacy, pracując 40-godzin tygodniowo, są jednym z najbardziej zapracowanych krajów w Europie, Nawet po godzinach pracy odbierają telefony służbowe i odpisują na maile, a jak wynika z badania Monitora Rynku Pracy Instytutu Badawczego Randstad aż 57% odbiera telefony służbowe i aż 43% odpisuje na służbowe maile na urlopie wypoczynkowym.
Zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy, pracownicy pozostają do dyspozycji pracodawcy w godzinach ustalanych zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy. Co do zasady, pracodawcy nie mogą wymagać od pracowników wykonywania obowiązków służbowych po godzinach pracy.
Należy również pamiętać, że praca wykonywana przez pracownika ponad obowiązujące go normy czasu pracy, a także ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy stanowi pracę w godzinach nadliczbowych i jest dopuszczalna tylko w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy.
Co na to Parlament Europejski?
Równowagą pomiędzy życiem zawodowym zajął się również Parlament Europejski wydając w styczniu 2021 r. rezolucję ustawodawczą, w której wezwał Komisję Europejska do zajęcia się tematem odbierania telefonów służbowych i odpisywania na maile w czasie wolnym od pracy. 472 Europosłów zagłosowało za zakazem kontaktowania się z pracownikami po godzinach pracy i wprowadzeniem „prawa do rozłączenia się po godzinach pracy.”
Pracodawcy również mogą wspierać pracowników w dbaniu o ich zdrowie promując ideę work-life balance, która bezsprzecznie wpłynie na lepsze samopoczucie pracowników, zwiększy ich satysfakcję z pracy oraz podniesie ich produktywność. Pracodawcy mogą ustalić godziny pracy bez telefonów i emaili np. w godzinach 19.00 – 7.00, promować zdrowy styl życia oraz zachęcać pracowników do rozwoju i realizacji pasji.