Kontrola zwolnień lekarskich po 1 stycznia 2019 r.
Płatnicy składek wypłacający zasiłki oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych mają prawo do kontrolowania przebywających na e-ZLA pracowników, a kontrola zwolnień lekarskich po zmianach, które weszły w życie 1 stycznia jest dużo łatwiejsza.
- 6 stycznia 2019
- 3 min czytania
Przyjrzyjmy się więc temu co uległo zmianie.
Kontrola zwolnień lekarskich, czyli co podlega kontroli?
Płatnik składek może kontrolować zwolnienia w zakresie prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Natomiast ZUS może również kontrolować zwolnienia w zakresie prawidłowości orzekania o niezdolności do pracy oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich.
Kontrolę tę wykonują lekarze orzecznicy ZUS, poprzez:
- przeprowadzanie badań ubezpieczonych,
- kierowanie ich na badania specjalistyczne do lekarzy konsultantów ZUS,
- żądanie od lekarza wystawiającego zwolnienie udostępnienia dokumentacji medycznej lub udzielenia wyjaśnień w danej sprawie.
Płatnik składek uprawniony do wypłaty zasiłków może jedynie skontrolować prawidłowość wykorzystywania zwolnienia, nie może sam zakwestionować zasadności jego wystawienia. Jeśli nie wypłaca zasiłków, wszelkie zastrzeżenia powinien zgłaszać do ZUS, który może podjąć działania kontrolne.
Kontrola prawidłowości wykorzystywania zwolnienia lekarskiego od pracy z powodu choroby polega na ustaleniu, czy:
- w okresie zwolnienia lekarskiego pracownik nie wykonuje pracy zarobkowej, lub
- czy nie wykorzystuje zwolnienia lekarskiego od pracy w sposób niezgodny z jego celem.
Jeżeli zwolnienie lekarskie zostało wystawione z powodu konieczności sprawowania opieki nad chorym dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny, dodatkowo należy ustalić, czy:
- poza pracownikiem nie ma innych domowników, którzy mogą zapewnić opiekę dziecku lub choremu członkowi rodziny (nie dotyczy to opieki nad dzieckiem w wieku do 2 lat).
Elektroniczne zwolnienie lekarskie płatnik składek może skontrolować poprzez profil na platformie usług elektronicznych (PUE), natomiast papierowe zwolnienie lekarskie poprzez pisemne zgłoszenie jego kontroli do ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiadamia ubezpieczonego o terminie kontroli (badania przez lekarza orzecznika). Zawiadomienie następuje w formie pisemnej poprzez operatora pocztowego (np. list polecony za potwierdzeniem odbioru), na adres pobytu chorego w czasie zwolnienia lekarskiego wskazany w zaświadczeniu o niezdolności do pracy.
Na ubezpieczonego nałożony został obowiązek poinformowania płatnika składek lub ZUS o wszelkich zmianach adresu pobytu podczas zwolnienia w terminie 3 dni od zaistnienia zmiany.
Co nowego od 1 stycznia 2019 r.?
Od 1 stycznia 2019 roku dopuszczona została możliwość zawiadomienia o kontroli poprzez pracownika ZUS lub inną upoważnioną osobę oraz przez pracodawcę.
Zawiadomienie takie może się odbyć telefonicznie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o ile numer telefonu lub adres mailowy są znane pomiotowi dokonującemu zawiadomienia. Aby jednak zawiadomienie telefoniczne mogło być uznane za skuteczne, rozmowa telefoniczna musi być zarejestrowana, a ubezpieczony musi wyrazić zgodę na jej nagranie.
W przypadku zawiadomienia przekazanego pocztą elektroniczną doręczający musi otrzymać potwierdzenie otrzymania wiadomości przez ubezpieczonego.