- Aktualności
- COVID-19
- Kadry
- 2 min czytania
Badania lekarskie pracowników w okresie epidemii – najnowsze wyjaśnienia resortu pracy
W czasie epidemii, pracodawcy są zobowiązani do kierowania pracowników na badania wstępne i kontrolne.
- 26 marca 2021
- 2 min czytania
W przypadku braku dostępu do lekarza medycyny pracy, badania mogą być przeprowadzone przez innego lekarza za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub łączności.
Nie ma natomiast konieczności wykonywania badań okresowych – obowiązek ich wykonywania został zawieszony ustawą z dn. 2 marca 2020 r.
Co jednak zrobić w sytuacji gdy pracodawca wystawi skierowanie na badania okresowe, a pracownik się im podda?
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii potwierdziło w stanowisku z dn. 7 stycznia 2021 r., że badania okresowe mogą być wykonywane w trakcie epidemii. Jeżeli pracodawca skieruje pracownika na badania okresowe, pracownik się na nie uda, a lekarz wyda orzeczenie o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku to należy je traktować jako normalne badanie okresowe.
Pracodawcy, którzy nie zdecydowali się skierować pracowników na badania okresowe w czasie epidemii muszą to zrobić niezwłocznie po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego (w zależności od tego który stan będzie ostatni), aby pracownicy mogli dostarczyć aktualne orzeczenie lekarskie potwierdzające zdolność do wykonywania pracy przed upływem 180 dni od zakończenia epidemii (stanowisko MRPiT z dn. 3 lutego 2021 r.).
Pracodawca może wystawiać skierowania na profilaktyczne badania lekarskie w formie papierowej i elektronicznej.
W stanowisku z dn. 5 marca br. MRPiT potwierdziło, że skierowania na badania profilaktyczne mogą być wystawione w formie papierowej i elektronicznej, a własnoręczny podpis może być zastąpiony elektronicznym podpisem kwalifikowanym.