- Kadry
- 3 min czytania
Choroby zawodowe
Dane dot. chorób zawodowych w Polsce są zbierane i analizowane przez Centralny Rejestr Chorób Zawodowych w Instytucie Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi (IMP) od 1971 r. Liczba zgłaszanych chorób zawodowych systematycznie spada – w 2001 r. było ich 6007, a już w 2019 r. (najświeższe dane) tylko 2065.
- 5 maja 2021
- 3 min czytania
Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych “narażeniem zawodowym” (art. 2351 Kodeksu Pracy).
Najczęściej rejestrowanymi chorobami w 2019 r. były choroby zakaźne lub pasożytnicze albo ich następstwa (700 przypadków), pylice płuc (453 przypadki) i choroby narządu głosu (268 przypadków). W wykazie znajduje się 26 grup chorób zawodowych, które pomimo nacisku różnych grup zawodowych nie zostały rozszerzone od 2009 r.
Chorobę zawodową można stwierdzić w czasie wykonywania pracy lub po jej zakończeniu. Okres, w którym wystąpienie objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej, zależy od choroby i jest szczegółowo opisany rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych.
Przysługujące świadczenia
Pracownik, który cierpi na chorobę zawodową ma prawo do:
- zasiłku chorobowego, w wysokości 100% podstawy wymiaru,
- świadczenia rehabilitacyjnego – jeżeli po wyczerpaniu zasiłku chorobowego pracownik jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokuje na poprawę zdrowia i odzyskanie zdolności do pracy,
- zasiłku wyrównawczego – dla pracownika, którego wynagrodzenie uległo obniżeniu wskutek stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu,
- jednorazowego odszkodowania jeżeli doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu (1 kwietnia 2021 roku zmianie uległy kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu choroby zawodowej),
- renty z tytułu niezdolności do pracy,
- renty szkoleniowej – w stosunku do osoby, której orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na niezdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie,
- renty rodzinnej – dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty,
- dodatku do renty rodzinnej – dla sieroty zupełnej,
- dodatku pielęgnacyjnego,
- pokrycia kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej. W przypadku rozpoznania u pracownika choroby zawodowej, pracodawca jest zobowiązany:
- ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym,
- przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze,
- zapewnić realizację zaleceń lekarskich.
Jednocześnie pracodawca jest zobowiązany prowadzić rejestr stwierdzonych przypadków chorób zawodowych oraz rejestr podejrzeń chorób zawodowych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych.