- COVID-19
- Dokumentacja
- Kadry
- 5 min czytania
Dyscyplinarka w dobie pandemii
Dzisiaj kolejny wpis z cyklu: Pytanie do Moniki! Tym razem opowiem o tym jak dokonać rozwiązania umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
- 17 maja 2020
- 5 min czytania
Pytanie:
Pracownik nie stawia się w pracy, nie usprawiedliwia swojej nieobecności. Szef chce go zwolnic dyscyplinarnie. Jaka jest procedura takiego zwolnienia bo to są moje początki w kadrach. Jakie dokumenty muszę przygotować? – proszę o pomoc pisze Paulina w grupie Kadry i Płace – Grupa wsparcia specjalistów i menedżerów
Odpowiedź:
W pierwszej kolejności należy przede wszystkim podjąć próbę kontaktu z pracownikiem i upewnić się, że nic się nie stało oraz czy pracownik nie jest chory lub czy nie podlega kwarantannie. Czas jest wyjątkowy więc wszystko jest możliwe …
Jeśli wszelkie próby kontaktu zawiodą, a pracownik nadal nie wstawi się do pracy, wówczas będziemy mieli do czynienia z ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracownika. Co kwalifikuje pracodawcę do uruchomienia procedury rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z przyczyn zawinionych przez pracownika.
Z przyczynami zawinionymi mamy do czynienia wtedy, gdy pracownik na wypowiedzenie zasłużył sobie swoim zachowaniem, postępowaniem czy postawą. Pracodawca może zatem rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, gdy:
- pracownik ciężko naruszył podstawowe obowiązki pracownicze, Orzecznictwo Sądu Najwyższego przyjmuje że do spełnienia tego warunku niezbędny jest znaczny stopień winy pracownika (wina umyślna lub rażące niedbalstwo). Typowymi przyczynami są: nietrzeźwość pracownika, niewykonanie polecenia, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia oraz zakłócenie porządku w miejscu pracy
- pracownik w czasie trwania umowy o pracę popełnił przestępstwo, które uniemożliwia jego dalsze zatrudnienie. W omawianej sytuacji prawne znaczenie ma jedynie popełnienie zbrodni lub występku, bez znaczenia jest natomiast wykroczenie
- pracownik ze swej winy utracił uprawnienia do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Przez uprawnienia należy rozumieć formalne upoważnienie do wykonywania zawodu (np. lekarza, kierowcy). Ich utrata musi być zawiniona i stwierdzona przez właściwy organ (np. sąd).
Kiedy może nastąpić rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia?
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika powinno nastąpić przed upływem jednego miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy o pracę.
Przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia pracodawca zasięga opinii reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.
Procedura i tryb rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia
Rozwiązanie umowy o pracę powinno nastąpić z zachowaniem formy pisemnej, z wyraźnym wskazaniem przyczyny zwolnienia oraz` pouczeniem pracownika o przysługującym mu prawie odwołania do sądu pracy w terminie 21 dni od daty otrzymania pisma rozwiązującego umowę o pracę.
Dokument rozwiązujący umowę o pracę należy dostarczyć pracownikowi osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego. Rozwiązanie umowy o pracę następuje z chwilą przyjęcia przez pracownika do wiadomości decyzji pracodawcy za pomocą pisma rozwiązującego umowę o pracę lub z dniem doręczenia mu listu poleconego wysłanego pocztą.
Problem pojawia się wtedy, gdy pracownik listu poleconego nie odbierze. W takim przypadku listonosz pozostawia w drzwiach mieszkania lub skrzynce pocztowej adresata awizo, a list polecony pozostawia w urzędzie pocztowym.
Po upływie 7 dni od dnia następującego po dniu złożenia nieodebranego pisma na poczcie, sporządza się powtórne zawiadomienie (awizo) o możliwości odbioru pisma w terminie kolejnych 7 dni, licząc od dnia następnego po dniu sporządzenia zawiadomienia.
Dopiero bezskuteczny upływ tego terminu – łącznie 14 dni od pierwszego zawiadomienia – powoduje przyjęcie domniemania, że pismo zostało doręczone adresatowi. Nieodebrana korespondencja wraca do nadawcy (firmy) z adnotacją “nie podjęto w terminie” oraz odciskiem datownika.
W Tarczy Antykryzysowej 2:0 wprowadzono zapis, który utrudnia pracodawcom skuteczne rozwiązanie umowy o pracę
Trudniej dostarczyć rozwiązanie umowy o pracę pocztą w dobie pandemii
Zgodnie bowiem z art. 98. 1. nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przed upływem 14 dni od dnia zniesienia tych stanów.
Przepisu nie stosuje się do:
- postępowań w sprawach, o których mowa w art. 15f ust. 9 ustawy o grach hazardowych;
- postępowań, o których mowa w dziale III B Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm. 26));
- kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz postępowań podatkowych, jeżeli kontrole lub postępowania te wiążą się z podejrzeniem popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
- przesyłek wysyłanych przez sądy i Trybunały, prokuraturę i inne organy ścigania, komornika sądowego.
Oznacza to, że takie rozwiązanie umowy zostanie skutecznie zakończone dopiero po upływie 14 dni od dnia zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.