- Dokumentacja
- Kadry
- 2 min czytania
Rejestr umów o dzieło
Kto jest zobowiązany do zgłoszenia umowy o dzieło do ZUS? Od kiedy? Kogo ten obowiązek nie dotyczy? Odpowiedzi w poniższym artykule.
- 17 września 2021
- 2 min czytania
Od 1 stycznia 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi ewidencję umów o dzieło. Obecnie w bazie ZUS zostało zarejestrowanych 655 tys. umów o dzieło (stan na 23 sierpnia 2021 r.). W całym 2020 r. zostało podpisanych i zrealizowanych ponad 500 tys. umów o dzieło.
Płatnicy składek, a także osoby fizyczne zlecające wykonanie dzieła (poza pewnymi wyjątkami opisanymi poniżej) są zobowiązani do zgłoszenia zawarcia umowy o dzieło w ciągu 7 dni do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od 1 stycznia 2021 (art. 22 ustawy z dnia 31 marca 2020 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 568 z późn. zm.)
Powyższy obowiązek nie dotyczy umów o dzieło:
- zawartych z własnym pracownikiem,
- wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
- zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Zgłoszenia umowy o dzieło można dokonać online na formularzu RUD, przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W formularzu RUD należy podać następujące informacje:
- dane identyfikacyjne i adresowe zamawiającego wykonanie umowy o dzieło,
- dane identyfikacyjne i adresowe wykonawcy umowy o dzieło,
- informację o zawartych umowach o dzieło – daty zawarcia, daty wykonywania (od-do) oraz liczbę zawartych umów.
W przypadku braku zgłoszenia lub spóźnienia można spodziewać się kary sięgającej kwoty 5 tys. zł.