- Aktualności
- HR Detektyw
- 5 min czytania
Sejm zajmie się Kodeksem pracy! Praca zdalna i badanie trzeźwości prawdopodobne już od nowego roku!
Projekt zmian w Kodeksie pracy dot. wdrożenia pracy zdalnej oraz prewencyjnej kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu został skierowany do prac w Sejmie! Na kiedy planowane jest wejście w życie przepisów? Ile czasu będą mieli pracodawcy na przygotowanie się do wdrożenia nowych procedur? Zapraszam do lektury!
- 18 listopada 2022
- 5 min czytania
Przybliżamy się do momentu, kiedy Sejm dokona zmian w Kodeksie pracy i praca zdalna, praca hybrydowa będzie już na stałe. Jesteśmy już na szczęście po komisji i podkomisji, więc najprawdopodobniej na kolejnym posiedzeniu Sejmu ten temat zostanie domknięty i propozycja zmiany w Kodeksie pracy trafi do Senatu, następnie oczywiście analiza i podpis Pana Prezydenta.
Marlena Maląg, Minister rodziny i polityki społecznej
Komisja nadzwyczajna ds. zmian kodyfikacyjnych, podczas posiedzenia w dniu 16 listopada br. rozpatrzyła projekt ustawy Kodeks pracy i skierowała go do dalszych prac w Sejmie! Czy to oznacza początek końca wdrażania tej części zmian w Kodeksie pracy? Wszystko na to wskazuje! Najbliższe posiedzenie Sejmu odbędzie się w dniach 30 listopada – 2 grudnia, przy czym prace nad Kodeksem pracy zaplanowane są już na 30 listopada!
Przy tak skonstruowanym kalendarzu zmiany dot. badania trzeźwości i pracy zdalnej wejdą w życiu już na początku przyszłego roku!
Dr Marcin Wojewódka, ekspert Pracodawców RP, Partner Zarządzający Kancelarią Wojewódka i Wspólnicy, Parnter merytoryczny Akademii Restrukturyzacji Zatrudnienia w komentarzu dla DGP dodaje, że jeśli nowela zostanie wtedy uchwalona przez Sejm, Senat będzie mógł rozpatrzyć ją na posiedzeniu 14-16 grudnia br. Przy optymistycznym scenariuszu, zgodnie z którym Senat nie wniesie poprawek, przepisy o badaniu trzeźwości wejdą w życie w styczniu 2023 r., zaś te dot. pracy zdalnej po dwóch miesiącach, czyli w marcu 2023 r.!
Vacatio legis wydłużone
Sejmowa Komisja przychyliła się do uwag strony społecznej i wydłużyła kontrowersyjne vacatio legis z 14 dni do dwóch miesięcy, przy czym przepisy dot. badania trzeźwości wejdą w życie 14 dni od dnia ich ogłoszenia:
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia. Stosowanie przepisów ustawy będzie wymagało wydania również rozporządzeń wykonawczych.
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
Kodeks pracy wyprze tzw. ustawę covidową
W zakresie pracy zdalnej nowelizacja Kodeksu pracy oznacza, że jej postanowienia zastąpią (w dniu wejścia w życie ustawy) obowiązujące przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czyli tzw. ustawę covidową. Pracodawcy, z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego, nadal będą mogli wydawać pracownikom polecenia pracy zdalnej, ale już na innej podstawie prawnej, tj. na podstawie projektowanego art. 67(19) § 3 pkt 1 K.p. Warto zaznaczyć tutaj, że zmiana podstawy prawnej spowoduje konieczność wcześniejszego przygotowania procedur – oceny ryzyka zawodowego, wzorów informacji BHP, oświadczeń dla pracowników i najtrudniejsza do oszacowania część, czyli kwota ryczałtu za zwrot kosztów pracy zdalnej.
Praca zdalna może być wykonywana na polecenie pracodawcy:
Art. 67(19) § 3 projektowanego Kodeksu pracy
1) w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub
2) w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej
– jeżeli pracownik złoży bezpośrednio przed wydaniem polecenia oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.
Przypomnijmy, że wymogi formalne nie dotyczą okazjonalnej pracy zdalnej, która może być wykonywana jedynie przez 24 dni w roku.
Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie, na wniosek
Art. 67(33) § 1 projektowanego Kodeksu pracy
pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.
Zmiana podstawy prawnej w zakresie pracy zdalnej, po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia projektowanej ustawy, będzie nadal rozwiązaniem fakultatywnym zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Praca będzie mogła być świadczona zdalnie, jeżeli zostanie to uzgodnione miedzy stronami stosunku pracy. Zasady wykonywania pracy zdalnej przewidziane w art. 67(20) K.p. będą określane w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli takie organizacje u pracodawcy nie działają – w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników.
Wykonywanie pracy zdalnej będzie dopuszczalne także w przypadku, gdy takie porozumienie nie zostało zawarte albo nie został wydany regulamin. W takim przypadku pracodawca będzie określał zasady wykonywania
pracy zdalnej w poleceniu wykonywania pracy zdalnej albo w porozumieniu zawartym z pracownikiem.
Przewiduje się pozytywny wpływ ustawy na rynek pracy, dzięki ułatwieniu podjęcia pracy przez osoby wykluczone komunikacyjnie, osoby niepełnosprawne, a także osoby sprawujące opiekę nad niesamodzielnymi członkami rodziny (dziećmi, osobami starszymi, niepełnosprawnymi).
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw