- Aktualności
- Płace
- 3 min czytania
Nowe stawki kilometrówki. Sprawdź co się zmieni!
Ministerstwo Infrastruktury ujawniło plany zmian w stawkach kilometrówki. Projekt rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe przepisy dot. warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy budzi liczne pytania pracodawców. Sprawdź, jakich zmian możemy się spodziewać.
- 14 października 2022
- 3 min czytania
Tzw. kilometrówka to popularny w małych i średnich przedsiębiorstwach sposób rozliczania z pracownikiem wydatków związanych z używaniem samochodów prywatnych w celach służbowych.
Stawki ryczałtu ustalane są wg ustawy, która nie była aktualizowana od 2007 roku, a jak wiemy, rzeczywistość cenowa od tamtego czasu uległa bardzo dużym zmianom… Weź pod uwagę chociażby wskaźnik inflacji, który wynosi aktualnie 17,2% (dane: GUS wrzesień 2022 r.).
Jak kształtował się wzrost cen we wrześniu 2022 r. w porównaniu z wrześniem 2021 r. w poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych sprawdzisz na naszej infografice. https://t.co/kOxryCnJFZ#GUS #CPI #WskaźnikCen #statystyki #inflacja pic.twitter.com/2wZBh8G2qU
— GUS (@GUS_STAT) October 14, 2022
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, ze względu na wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, spowodowane m.in. wzrastającymi cenami paliwa, do Ministerstwa Infrastruktury były kierowane liczne petycje i monity dotyczące konieczności podwyższenia maksymalnych stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdów niebędących własnością pracodawcy, używanych do celów służbowych.
Poniżej analiza stanu faktycznego vs proponowane zmiany:
Stawka za 1 kilometr przebiegu pojazdu | Obecnie [zł/km] | Nowelizacja [zł/km] | Różnica [%] |
dla samochodu osobowego: a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 | 0,5214 | 0,89 | 70,7 |
dla samochodu osobowego: b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 | 0,8358 | 1,038 | 24,2 |
dla motocykla | 0,2302 | 0,69 | 199,7 |
dla motoroweru | 0,1382 | 0,42 | 203,9 |
Wątpliwości pracodawców
Pytania, jakie zrodziły się w przestrzeni publicznej oraz w głowach pracodawców dot. głównie znaczącej różnicy pomiędzy stawkami dla samochodów osobowych o poj. do 900 cm3 oraz motocykli, która wynosi aż 20 groszy. Zdaniem przedstawicieli resortu infrastruktury różnica wynika z faktu, że na rynku funkcjonuje coraz mniej samochodów osobowych o pojemności silnika do 900 cm3. Drugim czynnikiem jest rozwój technologiczny silników motocyklowych, który nastąpił w ciągu ostatnich lat.
Samochody elektryczne bez regulacji ustawowych
Kontrowersje budzi również fakt, że projektowane przepisy nie przewidują sytuacji, w której pracownik korzysta z samochodu o napędzie elektrycznym – rozporządzenie nie określa w żaden sposób stawki kilometrówki dla tego typu pojazdów, zaś organy podatkowe często interpretują te kwestie nie po myśli pracodawców, stojąc na stanowisku, że skoro rozporządzenie nie obejmuje swoim zakresem samochodów elektrycznych, to limit kilometrówki nie ma w tym przypadku zastosowania.
Termin wejścia w życie zmian
Autorzy nowelizacji proponują, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia. W ich opinii taki termin wejścia w życie nowych przepisów ułatwi zarówno rozliczanie należnych ryczałtów przez pracowników, którym taki ryczałt będzie przysługiwał, jak i przez pracodawców, którzy będą taki ryczałt wypłacać pracownikom.
W związku z proponowanym terminem wejścia w życie rozporządzenia nie jest koniecznej zastosowanie w nim przepisów przejściowych.
Z projektem możesz zapoznać się tutaj >