- HR
- 5 min czytania
Czy inwestycja w rozwój pracowników może być opłacalna?
Pod pojęciem kapitału ludzkiego rozumie się zwykle wiedzę i umiejętności, które odzwierciedlają się w pracy. Kapitał ludzki jest zasobem, który ma przynosić określone korzyści.
- 4 listopada 2021
- 5 min czytania
Inwestowanie w kapitał ludzki to rodzaj materialnych i niematerialnych inwestycji ukierunkowanych na zachowanie, czy podwyższenie jakości i wartości kapitału ludzkiego w organizacji. Z punku widzenia celów takie inwestycje nie tylko zapewniają rozwój, ale także przyczyniają się do zwiększenia atrakcyjności organizacji jako pracodawcy.
Szkolenia i rozwój to wyłącznie koszty?
Niestety wielu pracodawców wciąż jest przekonanych, że inwestowanie (pieniędzy, energii, czasu) w rozwój pracowników to strata pieniędzy. Wydaje się, że głównym powodem niechęci są obawy, że po jakimś czasie pracownik odejdzie z organizacji, zatem jego wiedza i umiejętności, za których rozwój przedsiębiorąca zapłacił, będą służyły komuś innemu. Zapominają jednak o tym, że dla pracowników rozwój zawodowy jest ważny, a jego brak może leżeć u podstaw podjęcia decyzji o zmianie pracy.
Pracodawcy zdają sobie sprawę, że bazę dla każdego biznesu stanowią odpowiedni ludzie, jednak inwestowanie w rozwój pracowników nie zawsze zajmuje istotne miejsce w strategii rozwoju firmy. Bo rozwój pracownika to rozwój firmy. Ujmowanie szkoleń i rozwoju pracowników wyłącznie przez pryzmat kosztów, jest spojrzeniem jednowymiarowym.
Lekcja z czasu pandemii
Ostatni kryzysowy rok przyniósł zmiany i przeobrażenia, które do tej pory trudno było sobie wyobrazić. Bardzo ważna, a wręcz kluczowa dla biznesu, stała się umiejętność modyfikacji swoich działań w odpowiedzi na zmiany w otoczeniu. W wielu przypadkach wiązało się to ze zdolnościami do zdobywania nowej wiedzy, i to w bardzo krótkim czasie. Właśnie organizacje, oparte o wiedzę, które aktywnie inwestowały w jej rozwój, wręcz propagowały to jako element swojej kultury organizacyjnej, okazały się beneficjentami tej kryzysowej sytuacji.
Dynamiczny świat wokół, który określany jest często akronimem VUCA (Volatility – zmienność, Uncertainty – niepewność, Complexity – złożoność, Ambiguity – niejednoznaczność), wymaga zupełnie nowego podejścia. Przede wszystkim współczesne funkcjonowanie w biznesie oparte jest na stałym dokształcaniu się i rozwoju. O tym, że pracownicy z odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami mogą stanowić źródło konkurencyjności, przekonali się boleśnie ci pracodawcy, których kluczowi pracownicy zdecydowali się na opuszczenie organizacji.
Korzyści z inwestowania w rozwój i szkolenia
Odpowiednio wyszkolona kadra pracowników zapewnia wyższy poziom profesjonalizmu, jakości. Nie bez znaczenia jest też wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Przeszkoleni pracownicy o wysokich kompetencjach są w stanie znacząco poprawić jakość realizowanych zadań, a także, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, minimalizować popełniane błędy, czy szybko je korygować.
Inwestycja w wiedzę, to również znajomość nowych narzędzi, technik i metod umożliwiających wydajniejszą pracę. Poziom kwalifikacji pracownika wpływa znacząco na jego samodzielność, przez co wymaga on mniejszego nadzoru ze strony przełożonych.
Pracownicy, dzięki uczestnictwu w szkoleniach, zaspokajają często swoje potrzeby samorealizacji, budując ścieżki własnego rozwoju zawodowego. Udział w szkoleniach, kursach, czy konferencjach pozwala im spojrzeć z dystansu na pracę, stanowisko, procesy, które realizują. Mogą skonfrontować codzienną rutynę własnych działań z tym jak robią to inni, w innych organizacjach. To wzbogaca kompetencje, będąc często podstawą do podejmowania w przyszłości realizacji nowych, ambitniejszych zadań.
Szkolenia i rozwój – aspekt motywacyjny i wizerunkowy
Wielu pracowników postrzega szkolenia jako formę nagrody, bądź wyróżnienia, co wpływa na podniesienie ich motywacji. Właściwe decyzje podjęte przez zarządzających w zakresie programów rozwojowych i szkoleniowych mogą wydatnie wzmagać identyfikację z firmą. Podstawą jest odpowiedni dobór szkoleń z jednej strony do strategii i celów działania organizacji, a z drugiej do oczekiwań i aspiracji pracowników. Dbałość o rozwój wiedzy w organizacji i odpowiednia jej dystrybucja mogą stanowić skuteczną tamę przed nadmierną fluktuacją kadr i koniecznością rekrutacji i wprowadzania nowych pracowników
Inwestowanie w programy rozwojowe i szkolenia pracownicze ma również wpływ na kształtowanie wizerunku organizacji. Firma, która dba o swoich pracowników, pozwala im się rozwijać. Coraz częściej zatem kandydaci, nie tylko z najmłodszych pokoleń, szukają takich organizacji, w których będą mogli się rozwijać, szkolić i podnosić swoje kompetencje.
Nowoczesna, oparta na wiedzy organizacja musi identyfikować grupy najbardziej utalentowanych pracowników i otaczać ich szczególną troską, w tym również inwestować w ich rozwój. Ze względu na konkurencję na rynku pracy pozyskanie i utrzymanie w organizacji takich pracowników staje się kluczową umiejętnością, budującą przewagę konkurencyjną.