- HR
- 4 min czytania
Jakie cechy przydadzą się liderom na czasy po pandemii?
Pandemia koronawirusa pokazała dobitnie, że zmiany o dużej, niespotykanej dotąd skali, mogą przyjść nieoczekiwanie zamykając na wiele miesięcy całe gospodarki i wysłać rzesze ludzi do pracy zdalnej. Dobrze oddaje to znany powszechnie akronim VUCA: niepewność, złożoność, niejednoznaczność i obniżone zaufanie.
- 25 sierpnia 2021
- 4 min czytania
Liderzy i ich pracownicy powoli oswoili się z COVID-19, choć nie został on jeszcze pokonany. Mobilizacja przywódców i całych zespołów, która dawała napęd w początkowym okresie, wydaje się osłabiać, bo wirus stał się częścią codziennego życia. To, w jaki sposób liderzy zmierzą się z kolejnymi wyzwaniami nabiera teraz większego znaczenia. Jakie zatem są oczekiwania wobec liderów?
Przede wszystkim autentyzm
Kolejny rok pandemii wymaga od przywództwa jeszcze większej regularności i dyscypliny w podstawowych praktykach. Muszą oni utrzymać osobistą wydajność. Plusem jest to, że posiadają już wiedzę o tym co działa i się sprawdziło. Potrzebne jest jednak utrzymanie tego i wzmocnienie. Pomocny jest autentyzm. Koncepcja autentycznego przywództwa, w ciągu ostatniego roku bardzo zyskała na znaczeniu. Liderzy muszą być najbardziej autentyczni, a uczciwość i przejrzystość stanowią podstawę, na której budować można zaufanie zespołu. Ci z liderów, którzy mieli już duże zaufanie w swoich zespołach, najlepiej przeszli próbę ognia związaną z pandemią. Jednak wyzwaniem będzie dalsze otwarte okazywanie zaufania swoim pracownikom podczas pracy z domu i w nadchodzącym hybrydowym modelu pracy. Kluczowe będzie wyznaczanie sensownych celów członkom zespołu, które włączą się we wspólny cel. Wciąż przecież mamy do czynienia z dużą niepewnością.
Kompetencje miękkie
Według badań prowadzonych regularnie przez Michaela Leimbacha najbardziej priorytetowymi umiejętnościami lidera są: komunikacja i umiejętność coachingu. W grupie pożądanych przez pracowników kompetencji są też różnorodność i włączenie (Diversivity and Integrity). Ma to wyraźny związek z kwestiami sprawiedliwości społecznej, które stały się ważne dla ludzi. Wśród innych umiejętności, które mają coraz większy priorytet, wyróżniają się umiejętności interpersonalne, motywowania innych oraz branie przez liderów odpowiedzialności.
Bardzo ważne dla liderów są umiejętności związane z rozpoznawaniem emocji (także własnych). Świadomy lider posiada jasny ogląd własnych wad i zalet. To pozwala mu zachować pewność siebie, nawet w sytuacji niepewności. Rola lidera, wymaga wskazywania zespołowi właściwego kierunku. Podstawą do tego jest własna postawa i postępowanie zgodnie z określonymi zasadami. Oznacza to, że jeśli lider oczekuje od swoich pracowników określonych postaw i aktywności, sam musi się takimi wykazywać. Stąd bardzo ważne są kompetencje miękkie. Braki w tym obszarze mogą być dużą przeszkodą w budowaniu zaufania, zaangażowania zespołu, co w konsekwencji przełoży się na spadek efektywności.
Optymizm pomocny w trudnych czasach
Nie mniej ważnym wyzwaniem dla liderów jest postawa optymizmu w obliczu bardzo trudnych realiów. Przywódcy muszą być czujni, by nie przeoczyć zbiorowych osiągnięć. To szczególnie ważne w obliczu konieczności stawienia czoła poważnym niepowodzeniom a czasem nawet cierpieniom ludzi. Dlatego liderzy na wszystkich poziomach organizacji muszą pamiętać o celebrowaniu przykładów zaradności zespołów i postaw. Wszak wspólne pokonywanie przeszkód cementuje zespół.
Liderzy mają trudną rolę, ponieważ to oni często komunikują te złe wiadomości i dane. Szczególne istotne w tym kontekście jest zachowanie równowagi między trudnymi realiami a możliwościami. Ważne by komunikaty nie akcentowały wyłącznie tych ciemniejszych stron a pozwalały na wprowadzenie akcentów optymizmu.
Tradycyjne podejście głosi, że jedynym wskaźnikiem sukcesu są wyniki ekonomiczne. Jednak samo skupianie się na celu może doprowadzić do utraty z pola widzenia tego, co określa się mianem dobrostanu pracowników. Pominięcie tego aspektu przez przywódców może wyraźnie wpłynąć na postawy pracowników, co przełoży się na słabszą wydajność, a zatem i ostateczny wynik ekonomiczny. Liderzy muszą rozumieć, że cele są realizowane pracą wielu rąk. Przywódca – wizjoner nie traci upragnionego celu z oczu, jednak współpracownicy są tylko ludźmi i mogą mieć swoje chwile słabości. Wyrozumiałość i zrozumienie zamiast pryncypialności może przyczynić się do zwiększenia zaangażowania i lojalności. Jednak bez umiejętności miękkich i empatii u lidera może być z tym trudno.