- HR
- 4 min czytania
Ścieżki kariery – hit czy kit?
Zapewne nie raz słyszeliście o ścieżkach kariery podczas rozmów kwalifikacyjnych. Czym są? Czy rzeczywiście są ważne dla pracowników bądź kandydatów na pracowników? Jakie są najważniejsze założenia przy ich tworzeniu? Odpowiada Milena Markiewicz, prawniczka, absolwentka Akademii Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego.
- 26 maja 2023
- 4 min czytania
Autorką artykułu jest Milena Markiewicz
Absolwentka Akademii Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego
Zacznijmy od podstaw
Jak sama nazwa wskazuje, ścieżka kariery bądź rozwoju zawodowego powiązana jest z zaplanowaniem przez Dział HR, wraz z osobami odpowiedzialnymi za daną komórkę organizacyjną, drogi, którą pracownik ma do przebycia w naszej organizacji od pierwszego dnia pracy (zaczynamy już w onboardingu) w celu dotarcia do określonego celu zawodowego. Nie może być to oczywiście oderwane od celów organizacji oraz od jej potrzeb, a zwłaszcza strategii talentów. Nie jest to też proces, który można przygotować w kilka dni – to zaangażowanie kadry kierowniczej niższego i wyższego szczebla, to część wpisująca się w oceny pracownicze, testy kompetencji zawodowych oraz badanie oczekiwań podległych pracowników, ale i też oczekiwań pracodawcy.
Cel
Satysfakcja i zadowolenie z pracy wpisuje się w najbardziej oczekiwane przez pracowników odczucia związane z zajmowanym stanowiskiem. Wpisuje się też w piramidę potrzeb Maslowa, która pokazuje jak ważny jest dla każdego z nas rozwój. Ścieżki kariery mogą w tym pomoc. Są cennym drogowskazem do tego, gdzie pracownik jest i w jakim kierunku chce się rozwijać bądź może się rozwijać. Jeśli są wypracowane – transparentne, pokazują co zrobić, by osiągnąć level +. Jest to też dobre narzędzie do motywowania pracowników, gdzie jasno sprecyzowane cele odzwierciedlają możliwości awansu bądź znalezienia się w innym miejscu w strukturze.
„Must have” w ścieżkach kariery
To, co powinniśmy uwzględnić w ścieżkach kariery dla każdego stanowiska to szkolenia, ankiety, oceny pracownicze (kwartalne, roczne), podsumowania, kryteria i zadania do realizacji niezbędne do przejścia na wyższy level oraz oczekiwania pracodawcy na danym etapie.
Dział HR wdrażający proces musi mieć stabilną pozycję w organizacji, bardzo dużo zależy bowiem od poziomu współpracy z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne obszary i poziomu komunikacji.
Zagrożenia
W organizacjach będących w trakcie intensywnego rozwoju, przy dużej rotacji pracowników, przy zachwianiach rynkowych istnieje zagrożenie, że ścieżki kariery „nie nadążą” za wymaganiami organizacji i rynku. Przy rozproszonej strukturze działy HR mogą mieć problem ze zidentyfikowaniem potrzeb i oczekiwań stron. Proces powinien być więc na bieżąco nie tylko monitorowany, ale też nadzorowany, by reagować w odpowiednim momencie.
Czy warto myśleć o wdrożeniu ścieżek kariery?
Statystyki pokazują, ale i też doświadczenie wskazuje, że pracownicy zmieniają pracę nie tylko ze względu na lepsze zarobki, ale też głównie dla rozwoju zawodowego swojej kariery, sprecyzowanego systemu szkoleń i transparentnych ścieżek kariery. Pracownik zmotywowany, usatysfakcjonowany z pracy wie jakie jest jego miejsce w strukturze, wie czego może oczekiwać i zna system możliwych awansów. To właśnie element, które realizowany jest przez ścieżki kariery. Warto więc zadbać zwłaszcza o ścieżki kariery dla kluczowych stanowisk – może się to w tych przypadkach okazać hitem, by dobry pracownik pozostał w naszej organizacji na dłużej i odczuwał satysfakcję z pracy co daje ogromne korzyści dla organizacji i efektywności, którą możemy dzięki temu osiągnąć.
Milena Markiewicz [Obserwuj profil na LinkedIn]
Kierownik Biura Zarządu w spółce Cerrad. Prawnik, HR Manager, Specjalista RODO i Complaince. Absolwentka seminarium doktoranckiego katedry prawa pracy Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie. Absolwentka Uniwersytetu Rzeszowskiego – kierunek prawo. Absolwentka Akademii Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego Moniki Smulewicz. Aktualnie aplikantka radcowska (Kancelaria Prawna Jan Nowak Kielce) i pasjonatka HR.