Monitoring poczty służbowej pracownika
Czy pracodawca ma prawo monitorować służbową pocztę w firmie? Czy nie naruszy tym dóbr osobistych pracownika?
- 27 kwietnia 2021
- 2 min czytania
Kiedy pracodawca ma prawo monitorować pocztę pracownika?
Bez względu na to czy praca jest wykonywana w siedzibie firmy, w domu w trybie zdalnym czy w formie telepracy, pracodawca ma prawo do monitorowania służbowej poczty elektronicznej każdego pracownika przy spełnieniu określonych warunków.
Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika w sytuacji, gdy jest to niezbędne, aby zapewnić i umożliwić pełne wykorzystanie czasu pracy pracowników oraz aby określić właściwe użytkowanie udostępnionych pracownikom narzędzi pracy.
Jak pracodawca powinien informować o monitoringu?
Informacje o monitoringu poczty elektronicznej powinny zostać przekazane przez pracodawcę w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie pracy – mogą być zawarte w układzie zbiorowym lub regulaminie pracy lub w przypadku mniejszych pracodawców mogą być przekazane poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń lub mailowo.
Konieczne jest, aby minimum dwa tygodnie przed uruchomieniem monitoringu poinformować pracowników w jakim celu, w jakim zakresie i w jaki sposób będzie stosowany monitoring.
W przypadku nowo zatrudnionych pracowników, informację o stosowaniu monitoringu służbowej poczty należy przekazać w formie pisemnej przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Jeżeli pracownicy nie zostaną poinformowani o stosowaniu monitoringu poczty elektronicznej w odpowiedni sposób mogą złożyć skargę do UODO w związku z naruszeniem ich dóbr osobistych.
Tajemnica korespondencji a monitoring służbowej poczty
Należy również pamiętać, że monitoring poczty elektronicznej nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika (art. 22(3) KP), dlatego wskazane jest, aby pouczyć pracowników aby nie wykorzystywali służbowych adresów mailowych do prywatnych korespondencji.