- Aktualności
- 2 min czytania
Czy PIP zyska nowe uprawnienia?
Państwowa Inspekcja Pracy przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o inspekcji pracy, który wzmocni i usprawni działalność PIP oraz da jej nowe szersze uprawnienia.
- 28 października 2021
- 2 min czytania
Państwowa Inspekcja Pracy ma na celu sprawowanie nadzoru oraz kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, szczególnie w zakresie przepisów BHP oraz legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Zakres działalności tej instytucji określa Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 roku o Państwowej Inspekcji Pracy.
Obecnie PIP finalizuje prace nad projektem nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, który całościowo porządkuje działania inspekcji.
Poniżej przedstawiamy nowe rewolucyjne propozycje zmian, które przyznają inspektorom uprawnienia do:
- zmieniania decyzją administracyjną umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę,
- systemowego zrównania sytuacji zatrudnionego na umowie o pracę i umowie cywilnoprawnej pod względem płaconych podatków i składek ZUS,
- kontrolowania zakładów pracy bez wcześniejszego zawiadomienia,
- prowadzenia czynności operacyjnych, które pozwolą m.in. na gromadzenie dowodów (np. podczas obserwacji placu budowy), które w późniejszym czasie będą podstawą do wydania decyzji administracyjnej dot. bezpieczeństwa pracy i legalności zatrudnienia osób przebywających na jej terenie,
- szkolenia młodocianych do pracy odbywających się w warunkach szczególnie niebezpiecznych.
To nie jedyne zmiany dot. ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. W Sejmie jest również poselski projekt Lewicy, który pozwoli inspektorom pracy na przeprowadzenie kontroli przestrzegania przepisów prawa bez uprzedzenia.
Pisaliśmy o nim tutaj: Kontrole PIP bez uprzedzenia?