- Aktualności
- Kadry
- 4 min czytania
Procedury bezpieczeństwa pracy biurowej podczas epidemii Covid-19 w Polsce.
Ze względu na pandemię wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, wdrożono w naszym kraju ograniczenia, zapobiegające rozprzestrzenianiu się choroby. Część z tych ograniczeń dotyczy bezpieczeństwa pracy biurowej.
- 3 września 2020
- 4 min czytania
Cel wdrażanych procedur
Celem wdrażanych procedur bezpieczeństwa pracy biurowej jest:
- Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników w biurze.
- Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników oraz innych osób z zewnątrz (kontrahenci, klienci czy dostawcy).
- Ograniczenie liczby kontaktów w danym przedziale czasowo-przestrzennym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego.
Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom
Aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom ważne jest:
- Wprowadzenie codziennych procedur przeprowadzania i dokumentowania wywiadu epidemiologicznego.
- Pracownik, który mógł narazić się na zakażenie SARS-CoV-2, powinien niezwłocznie, telefonicznie zgłosić to pracodawcy i powiadomić stację epidemiologiczną. Do czasu badania i decyzji winien się wstrzymać od dalszego przychodzenia do pracy.
- Spotkania i narady wewnętrzne, jeśli są niezbędne, powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach lub drzwiach i z zachowaniem odległości co najmniej 2 metrów odległości pomiędzy osobami.
- Zapewnienie środków ochrony osobistej dla pracowników (maseczki, rękawice jednorazowe i preparaty do dezynfekcji rąk).
- Ułatwienie pracownikom korzystanie z transportu indywidualnego, zamiast zbiorowego, np. poprzez udostępnienie miejsc parkingowych lub miejsca, w którym można bezpiecznie przechowywać np. rowery.
Jeśli to możliwe, należy poprosić najbardziej narażonych pracowników, aby pracowali z domu (osoby starsze i cierpiące na choroby przewlekłe, w tym nadciśnienie, problemy z płucami lub sercem, cukrzycę, osoby w trakcie leczenia onkologicznego lub przyjmujące inne leki immunosupresyjne, oraz kobiety w ciąży).
Zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni biurowej
Aby zapewnić bezpieczeństwo w przestrzeni biurowej ważne jest:
- Ustalenie zadań i procesów w taki sposób, aby zwiększyć fizyczne i czasowe odległości między pracownikami, tam, gdzie jest to praktyczne i bezpieczne, np. podzielenie zmian pracowników.
- Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępne dla pracowników w obszarze: wejścia, wyjścia, WC, pomieszczeń socjalnych oraz każdej sali biurowej.
- Utrzymanie co najmniej 1.5 m odległości pomiędzy osobami.
- Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między pracownikami ( przy dużych powierzchniach biurowych).
- Zorganizowanie przestrzeni biurowej w taki sposób, aby odległość miedzy biurkami była nie mniejsza niż 2 m. Jeżeli to niemożliwe, ustawienie przesłony ochronnej (np. z pleksi) pomiędzy biurkami.
- Tam gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod takich jak: telefon komórkowy, e-mail, komunikatory internetowe lub radio.
- Zdezynfekowanie rąk przed jak i po skorzystaniu ze wspólnego sprzętu biurowego (drukarka, urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka, dotykowy panel sterowania, telefon) środkiem na bazie alkoholu o stężeniu minimum 60%.
- Wyłącznie używanie własnych sztućców, kubków, talerzy bądź naczyń jednorazowych jeśli pracodawca jest w stanie je zapewnić.
- Zwiększenie częstotliwości sprzątania pomieszczeń socjalnych, WC, wind, klamek, włączników światła i innych powierzchni lub elementów wyposażenia często używanych.
- Brak konieczności noszenia maseczek w biurze, chyba że, ma się kontakt z osobami z zewnątrz.
- Częste wietrzenie pomieszczeń biurowych lub stosowanie oczyszczaczy powietrza.
Wytyczne dla pracowników
Bardzo ważne w zmniejszaniu ryzyka zarażenia w środowisku biurowym jest:
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny (częste mycie rąk).
- Pracownik powinien stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych. Nie przychodzić do pracy w przypadku wystąpienia u niego objawów chorobowych lub gdy miał kontakt z osobą, która mogła być zarażona.
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy zdezynfekować ręce.
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką i umyć ręce.
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników – przynajmniej 1,5 metra.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy zdezynfekować powierzchnie dotykowe jak np. klawiatura, myszka, telefon czy włącznik światła.
Procedury bezpieczeństwa muszą zostać dostosowane do profilu, możliwości i potrzeb danej organizacji, a także warunków technicznych wykorzystywanej powierzchni oraz samego budynku.