- Aktualności
- HR
- Podcast
- 4 min czytania
Przychodzi HR do Zarządu: Tajniki wywiadu rekrutacyjnego + podcast
Czy wiesz, że aż 75% kandydatów nie przyjęłoby oferty pracy, gdyby zostali źle potraktowani w czasie rozmowy kwalifikacyjnej? W ramach cyklu "Przychodzi HR do Zarządu" przedstawiamy "case studies" z życia firm, inspirujemy do śledzenia trendów w obszarze HR i wskazujemy narzędzia do wspierania organizacji w pokonywaniu trudności związanych z kapitałem ludzkim. Dziś o tym, jak brak profesjonalnej struktury wywiadu rekrutacyjnego oraz przedkładanie życiowej intuicji nad systemowe badanie kompetencji w procesie pozyskiwania talentów, prowadzić może do utraty ciężko zdobywanych kandydatów, ogromnych kosztów rekrutacji oraz narażania pracodawcy na konsekwencje związane z łamaniem przepisów RODO.
- 28 kwietnia 2022
- 4 min czytania
Posłuchaj podcastu na Spotify:
Posłuchaj podcastu na YouTube:
Kompetencje i odpowiedzialność hiring managera
W firmie X uruchomiono produkcję nowego produktu. Plan zarządu zakładał znaczące zwiększenie wolumenu sprzedaży poprzez zdobycie nowych klientów. Zaplanowano akcję marketingową i sprzedażową. W związku z tym postanowiono poszerzyć grono sprzedawców.
W dziale sprzedaży funkcjonowały 3 zespoły. Każdy z nich prowadził inny kierownik. W zespołach A i C proces rekrutacyjny przebiegał sprawnie. W przeciągu 1,5 miesiąca udało się przeprowadzić selekcję i wyłonić po 2 osoby, którym złożono oferty pracy. W zespole B proces utknął na etapie selekcji kandydatów.
Procedura rekrutacyjna, ku zadowoleniu działu HR, przebiegała tak, że dział HR pozyskiwał kandydatów spełniających ustalone wcześniej kryteria (pod względem kompetencji, doświadczenia, dostępności) i przekazywał je bezpośrednio kierownikom komórek sprzedaży. Ponadto rola HR obejmowała komunikację z kandydatem. Rolę hiring managera pełnili samodzielnie kierownicy, którzy prowadzili spotkania z kandydatami, dokonywali ostatecznej selekcji i składali ofertę zatrudnienia kandydatowi.
Niepokój szefowej HR wzbudziła informacja, że kierownik zespołu B odrzucił na etapie selekcji aplikacji (bez przeprowadzenia spotkań czy wywiadów online) ponad 80% przedstawionych mu kandydatów. Wobec wszystkich handlowców obowiązywały ustalone od roku kryteria selekcyjne. Wprowadzono profil kompetencyjny i ustalono procedurę rekrutacyjną. Dział HR bardzo był zadowolony, że kierownicy w zespole sprzedaży chętnie i bez oporów zgodzili się na pełnienie roli hiring managerów. Niepokój szefowej HR wzbudziła sytuacja w zespole B. Postanowiła przyjrzeć się temu bliżej.
Dlaczego awans doświadczonego pracownika często okazuje się niewypałem? Przeczytaj!
Profesjonalny proces rekrutacji wspiera pozyskiwanie specjalistów
Jak wynika z badań, aż 74% rekrutujących menedżerów w Polsce spodziewa się trudności z pozyskiwaniem pracowników. Głównym powodem zwiększonych rekrutacji będzie rozwój biznesu (badanie Hays). Tym, na co szczególnie zwracają uwagę kandydaci podczas poszukiwania nowych zawodowych wyzwań jest proces rekrutacji. Najistotniejsze zaś są:
- spójność informacji w ogłoszeniu z tym co jest przedstawiane podczas rozmowy,
- podawanie widełek płacowych,
- informacja zwrotna w trakcie procesu rekrutacji.
Aż 75% kandydatów jest przekonanych, że nie przyjęłoby oferty pracy, gdyby zostali źle potraktowani w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Źródło: badanie Korn Ferry
Prywatny folwark menedżera i casting zamiast rekrutacji?
W wyniku spotkania z szefem zespołu B oraz rozmów z kilkoma pracownikami, którzy to potwierdzili, okazało się, że panowały tam osobliwe praktyki w zakresie oceny kandydatów. Szef miał bowiem zwyczaj konsultowania wybranych przez siebie CV ze swoimi podwładnymi. Szefowej HR tłumaczył to tym, że angażuje w proces oceny wstępnej najbardziej doświadczonych swoich pracowników, którzy potencjalnie będą wdrażali, a potem współpracowali z tymi nowozatrudnionymi. Tego typu „konsultacje” odbywały się w sposób nieformalny, często podczas lunchu i sprowadzały do większego lub mniejszego ironizowania czy obśmiewania kandydatów, do czego zachęcał sam kierownik.
Efekt był taki, że jego proces rekrutacyjny stanął w miejscu. Ponadto szefowa HR dowiedziała się, że sposób prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, którzy „dostąpili zaszczytu” spotkania z kierownikiem, pozostawiał wiele do życzenia. Opierał się bowiem na całkowitej swobodzie i zależał też od bieżącego nastroju rekrutującego. Kierownik zespołu B nie posługiwał się żadną formalną strukturą pytań czy zagadnień, które poruszał z kandydatami, bazując na własnym doświadczeniu, intuicji i wyczuciu ludzi handlu, które, o czym był przekonany, jeszcze nigdy go nie zawiodły.
Przeczytaj, jak badanie wskaźnika rotacji ujawniło despotycznego lidera!
Ustrukturyzowany wywiad rekrutacyjny uniemożliwia łamanie procedur RODO w firmach
Paradoksalnie zespół B był bardzo zgrany i wspierał się wzajemnie realizując z powodzeniem wyznaczone cele. Menedżer był osobą otwartą, wesołą i przekonaną mocno o swoim nieodpartym uroku osobistym. W konfrontacji z oczywistym faktem nieefektywnego procesu rekrutacyjnego oraz ewidentnym złamaniem obowiązujących w firmie procedur RODO, dał się przekonać do eksperymentu z ustrukturyzowanym wywiadem rekrutacyjnym, który wspólnie z szefową HR opracowali i przeprowadzili. W szerszym planie sytuacja ta poskutkowała:
- Przeglądem procedur i szkoleniem w zakresie przetwarzania danych osobowych dla kierowników jednostek
- Opracowaniem, wprowadzeniem i przeszkoleniem kierowników, którzy pełnią rolę hiring managerów w zakresie stosowania i korzystania z wywiadów ustrukturyzowanych
- W dziale sprzedaży opracowano listę pytań i obszarów, które powinny zostać poruszone w trakcie rozmowy z kandydatami, by móc później ich porównać. Ze spotkań obowiązkowo należało sporządzić notatkę w systemie ATS.