- Aktualności
- Dokumentacja
- 4 min czytania
E-teczka – elektroniczne akta osobowe
Od 1 stycznia 2019 roku przechowywanie dokumentacji pracowniczej jest możliwe w dwóch postaciach – elektronicznej lub papierowej. Jakie są zalety prowadzenia e-teczki?
- 8 listopada 2021
- 4 min czytania
Akta osobowe
Od 25 marca 2023 roku akta osobowe w formie papierowej i elektronicznej muszą składać się z 5 części: A, B, C, D oraz E.
Część A – dokumenty i oświadczenia zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich
Część B – dokumenty i oświadczenia dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia (m.in. umowa o pracę, zakres obowiązków, dokumenty dotyczące wykonywania przez pracownika pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z treścią regulaminu pracy i BHP, potwierdzenie poinformowania pracownika o warunkach zatrudnienia, ryzyku zawodowym, wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracowników, dokumenty dotyczące wykonywania pracy zdalnej, wniosek pracownika o zmianę rodzaju umowy o pracę na umowę o pracę na czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, wniosek pracownika o wskazanie przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy o pracę na okres próbny za wypowiedzeniem oraz dokumenty dotyczące stosowania elastycznej organizacji pracy).
Część C – dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Część D – dokumenty dotyczące odpowiedzialności porządkowej ponoszonej przez pracownika.
Część E – dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu.
E-teczka – elektroniczne akta osobowe
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją z dnia 10 stycznia 2018 roku wprowadziła nowe zapisy dotyczące dokumentacji pracowniczej.
Zgodnie z art. 94 pkt 9a i 9b ww. ustawy pracodawca jest zobowiązany:
„prowadzić i przechowywać w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników (dokumentacja pracownicza).”
„przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia.”
Powyższe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2019 roku i od tej daty pracodawcy mogą wybrać preferowaną dla siebie formę prowadzenia akt osobowych.
Korzyści z prowadzenia e-teczek
Korzyści płynących z wdrożenia e-teczek zarówno dla pracodawców, jak i samych pracowników jest wiele.
Elektroniczne akta osobowe, pomimo iż mogą wydawać się trudne do wdrożenia, obniżają koszty związane z przechowywaniem i obsługą dokumentacji pracowniczej oraz zmniejszają koszty prowadzenia firmowego archiwum. Digitalizacja akt umożliwia stały i szybki dostęp do dokumentów, które w szybki sposób można wyszukiwać za pomocą słów kluczowych. Dodatkowo przechowywanie dokumentów w elektronicznej postaci jest bezpieczne, ponieważ dostęp do e-teczki posiadają tylko uprawnione osoby. Wyeliminowane zostają koszty utrzymania tradycyjnego papierowego archiwum, m.in. takie jak: druk, przechowywanie, koszty lokalowe, zabezpieczenia dostępu czy prawidłowego niszczenia dokumentów. Mamy też pewność, że dokumenty nie zniszczą się i nie zabrudzą.
Należy pamiętać, że pracodawca w każdym czasie może zmieniać formę prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Zmiana postaci dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną następuje przez sporządzenie odwzorowania cyfrowego (np. skanu) i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby upoważnionej przez pracodawcę, potwierdzającym zgodność odwzorowania cyfrowego z dokumentem papierowym.