- Aktualności
- HR-owe koło ratunkowe
- Koło ratunkowe
- 5 min czytania
HR-owe Koło Ratunkowe: Informacja o warunkach zatrudnienia
26 kwietnia 2023 r. weszła w życie Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, która wdraża w zakresie swojej regulacji Dyrektywę PE w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej oraz Dyrektywę PE w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów. Nakłada ona na pracodawców szereg nowych obowiązków, w tym obszerny obowiązek informacyjny względem pracownika, w tzw. informacji o warunkach zatrudniania.
- 9 maja 2023
- 5 min czytania
Kluczowe trzy miesiące
Czy pracodawcy muszą zaktualizować informacje o warunkach zatrudnienia pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów Kodeksu pracy?
Nie ma takiego obowiązku. Pracodawca powinien zaktualizować i przedstawić znowelizowaną informację o warunkach zatrudnienia, jedynie na wniosek pracownika, złożony w formie papierowej lub elektronicznej. Pracodawca ma trzy miesiące, aby uzupełnić informację o warunkach zatrudnienia o regulacje wskazane w znowelizowanym od 26 kwietnia 2023 – art. 29 § 3. Kodeksu pracy licząc od dnia złożenia wniosku.
Pobierz e-book instrukcję przygotowania nowej informacji o warunkach zatrudnienia
Nowy obowiązek informacyjny
Na mocy znowelizowanych przepisów pracodawca ma obowiązek informowania pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, co najmniej o:
- obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
- przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
- przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
- zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
- w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
- w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
- innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
- wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
- obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
- prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
- układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji.
Ważne dla małych pracodawców
Jeśli pracodawca nie jest obowiązany do ustalania regulaminu pracy, dodatkowo musi poinformować pracownika o:
- terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę,
- porze nocnej oraz
- przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Nie później niż w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca poinformuje również o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę; nie dotyczy to przypadku, w którym pracownik dokonuje wyboru instytucji zabezpieczenia społecznego.
Wzór informacji o warunkach zatrudnienia zgodny z nowym brzmieniem art. 29 § 3 Kodeksu pracy pobierzesz bezpłatnie z Narzędziownika dla Profesjonalistów Kadr i Płac:
Dodatkowe obowiązki informacyjne
W zakładach pracy, w których pracownicy wysyłani są do innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, na pracodawcach ciąży dodatkowy obowiązek informacyjny.
Zgodnie z nową regulacją zawartą w art. 29(1) § 2 Kodeksu pracy, przed wyjazdem pracownika do pracy lub w celu wykonania zadania służbowego poza granicami kraju na okres przekraczający cztery kolejne tygodnie, pracodawca będzie zobowiązany przekazać pracownikowi, niezależnie od wcześniej wymienionych informacji, informacje w postaci papierowej lub elektronicznej o:
- państwie lub państwach, w których praca lub zadanie służbowe poza granicami kraju mają być wykonywane;
- przewidywanym czasie trwania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju, walucie, w której będzie wypłacane pracownikowi wynagrodzenie w czasie wykonywania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju;
- świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych związanych z wykonywaniem pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju, jeżeli takie świadczenia przewidują przepisy prawa pracy lub wynika to z umowy o pracę;
- zapewnieniu lub braku zapewnienia powrotu pracownika do kraju;
- warunkach powrotu pracownika do kraju – w przypadku zapewnienia takiego powrotu.
Coraz krótszy czas na spełnienie obowiązków pracodawcy
Skróceniu uległ czas na poinformowanie pracownika na temat zmian w jego warunkach zatrudnienia. Pracodawca będzie musiał poinformować pracownika o zmianach niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika.
Wyjątek stanowi taka sytuacja, w której zmiany warunków zatrudnienia wynikają ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi.
Praktyka specjalistów kadrowo-płacowych
W praktyce, poinformowanie pracownika o zmianie warunków zatrudnienia bywa kłopotliwe z tego względu, że zmiany dotyczące np. okresu wypowiedzenia uzależnione są od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Wielu praktyków stosuje możliwość odwołania się w pierwszej przekazywanej pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia do konkretnych przepisów prawa pracy. W takim przypadku ponowne informowanie pracownika w momencie, gdy zapowiedziana zmiana się dokona, jest zdaniem MP i PS zbyteczne.