Placówka oświatowa Eduwersum

Najbardziej obszerne w wiedzę z naszych produktów online

Najedź kursorem, na któryś z naszych programów.

Start: 10 październik 2023

9–miesięczny program rozwoju zawodowego

HR Detektywi #113: Pomoc prawna dla powodzian, ulgi dla przedsiębiorców, płaca minimalna 2025

Sprawdź monitoring nowości i zmian w przepisach prawa pracy. Zawsze najświeższe i najważniejsze informacje! W tym wydaniu o pomocy prawnej dla powodzian oraz wsparciu dla przedsiębiorców. Znamy kwotę minimalnego wynagrodzenia 2025

Autor publikacji:
Monika Smulewicz HR na Szpilkach i Eduwersum

Założycielka i CEO

Data publikacji:
20 września 2024

News 1: Infolinia PIP dla powodzian

Południowa część naszego kraju mierzy się ze skutkami żywiołu, który w ostatni weekend spustoszył jej tereny. Wiele miejscowości wciąż z niepokojem czeka na przejście fali powodziowej. Ucierpieli mieszkańcy, wielu z nich to także pracodawcy dla lokalnych społeczności. W związku z zaistniałą sytuacją i rodzącymi się po obu stronach licznymi obawami i wątpliwościami Główny Inspektor Pracy zdecydował o uruchomieniu specjalnej infolinii dedykowanej dla pracowników i pracodawców z terenów objętych klęską powodzi. Eksperci PIP będą udzielać porad od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00. Numer infolinii: (22) 391 83 70.  

Źródło: www.pip.gov.pl  

News 2: Nieobecności w pracy związane z sytuacja powodziową

Zapobieganie i usuwanie skutków klęski żywiołowej jaką jest powódź wymaga olbrzymiego nakładu sił i czasu. Wiele osób prywatnych chcąc ratować swój prywatny dobytek i infrastrukturę publiczną wstrzymało swoją aktywność zawodową. Jak zatem powinien postąpić pracodawca, jeżeli pracownik jest nieobecny w pracy w związku z akcją ratowniczą?

Ogólne zasady udzielania pracownikom zwolnień od pracy reguluje rozporządzenie MPiPS w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy. W rozporządzeniu tym zostały wymienione najczęściej występujące okoliczności wymagające uzyskania zwolnienia od pracy, a także zasady usprawiedliwiania nieobecności i kwestie odpłatności za zwolnienia od pracy. Już w pierwszym punkcie czytamy, że poza okolicznościami określonymi w przepisach prawa pracy przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika są inne przypadki przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy. 

Natomiast zasady dotyczące postępowania pracodawców i pracowników oraz ich uprawnień i obowiązków regulują przepisy ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654). W myśl tych regulacji niemożność świadczenia pracy związana z powodzią stanowi podstawę do usprawiedliwienia nieobecności w pracy. Za czas tej nieobecności pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę, przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika. Koszt tego wynagrodzenia ponosi pracodawca. Jeśli jednak pracodawca, który z powodu powodzi okresowo zaprzestał prowadzenia działalności lub ją istotnie ograniczył i nie dysponuje środkami na wypłaty wynagrodzeń za czas zwolnień od pracy, za czas przestojów, czy za pracę wykonaną w celu ochrony zakładu pracy przez powodzią, może złożyć do urzędu marszałkowskiego danego województwa wniosek o nieoprocentowaną pożyczkę ze środków FGŚP.  

Pracodawca jest uprawniony do skierowania pracowników do wykonywania innej niż przewidziana w umowie pracy, jeśli zaistnieje konieczność usuwania skutków kataklizmu. Za czas spędzony przy wykonywaniu tej pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie ustalane według zasad obowiązujących przy wyliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.   

Inspekcja pracy zwróciła się też z apelem do pracodawców, aby w miarę możliwości z empatią i elastycznie podchodzili do indywidulanych potrzeb ich pracowników związanych z zaistniałą sytuacją. 

Sprawdź kompleksowe omówienie praw pracowniczych oraz obowiązków pracodawcy w czasie powodzi. Urlopy, zwolnienia od pracy, zapomogi, przestój i wynagrodzenie. Skutki wprowadzenia stanu klęski żywiołowej dla pracowników i pracodawców >

Źródło: www.pip.gov.pl oraz własne  

News 3: Ulgi dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi

Rząd i instytucje publiczne reagują na skutki powodzi, która dotyka znaczną część kraju. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przedsiębiorcy, którzy ponieśli strony w wyniku powodzi będą mogli liczyć na odroczenie terminu płatności składek, zastosowanie systemu ratalnego czy wręcz na ich umorzenie. Umorzenie będzie dotyczyło tylko składek na ubezpieczenie własne. W tym celu zainteresowany przedsiębiorca będzie musiał złożyć  wniosek w uproszczonej procedurze polegającej na jego ocenie na podstawie oświadczenia płatnika. ZUS nie będzie wymagał dokumentowania sytuacji ekonomiczno-finansowej płatnika z ostatnich trzech lat. ZUS uruchomił specjalne linie telefoniczne, przez które można uzyskać wsparcie w sprawie możliwych ulg.   

Od przedstawicieli rządu mogliśmy także usłyszeć o istniejących możliwościach dotyczących rozliczeń z fiskusem. Przedsiębiorcy mogą wystąpić od odroczenia terminu składania deklaracji podatkowych a także skorzystać z ulg i odroczeń w spłacie zobowiązań podatkowych (PIT, VAT, CIT). Zgodnie z ordynacją podatkową organ podatkowy może przyznać ulgę na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem lub interesem publicznym.  

Każdy przypadek organy skarbowe będą rozpatrywać indywidualnie, stąd ważne jest, aby podatnik właściwie opisał swoją sytuację i uzasadnił potrzebę skorzystania z ulg czy ułatwień, czyli wskazany w ordynacji ważny interes podatnika lub interes publiczny. Wnioski mogą być składane elektronicznie przez stronę biznes.gov.pl, przez konto w e-Urzędzie Skarbowym a także osobiście w oddziałach urzędów skarbowych. Z takimi wnioskami mogą także występować osoby fizyczne.  

Ulgi stanowią pomoc de minimis, zatem ich łączna wartość przypadająca na beneficjenta nie może przekroczyć w okresie 3 lat wartości odpowiadającej 300 tys. EUR.  

KAS uruchomiła tymczasową infolinię, poprzez którą podatnicy poszkodowani w powodzi mogą uzyskać informacje dotyczące rozliczeń podatkowych w tym trudnym czasie. Numer 22 460 59 30 działa w godzinach 8:00 – 18:00. 

Dodatkowe uprawnienia przysługujące pracownikom oraz pracodawcom mierzącym się ze skutkami powodzi! Rozporządzenie w sprawie wykazu gmin i ustawa o usuwaniu skutków powodzi >

Źródło: własne, zus.gov.pl 

News 4: Zmiana w propozycji wynagrodzenia minimalnego na 2025 r. 

Pojawiała się kolejna informacja dotycząca wysokości wynagrodzenia minimalnego w przyszłym roku.  Rząd zaskoczył i w rozporządzeniu, które zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw znalazł się ostatecznie kwota 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców wyniesie 30,50 zł.  

Przypomnijmy, że wcześniej proponowano kwotę 4626 zł dla pracowników oraz 30,20 zł dla zleceniobiorców. Korekta kwoty wynika z podwyższenia prognozy inflacji na 2025 r. na 5% (wobec prognozowanych wcześniej 4,1%). 

Źródło: www.prawo.pl 

Autor publikacji:
Monika Smulewicz HR na Szpilkach i Eduwersum

Założycielka i CEO

Akademia Mistrzostwa Płacowego SP

  • Start: 5.11.2024
  • 4 miesiące / pakiet kursów
2750 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Mistrzostwa Kadrowego SP

  • Start: 30.01.2025
  • 3 miesiące
2750 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego SP

  • Start: 30.01.2025
  • 6 miesięcy
3997 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia HRCertyfikowany kurs specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi

  • Start: 22.01.2025
  • 6 miesięcy
4500 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Prawa Pracy dla wymagających

  • Start: 19.02.2025
  • 3 miesiące
3500 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Master Certyfikowany kurs kierownika działu kadr i płac

  • Start: 6.11.2024
  • 6 miesięcy
8000 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Kalkulacji Wynagrodzeńdla wymagających

  • Start: 6.11.2024
  • 3 miesiące
4000 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Zatrudniania Cudzoziemców

  • Start: 18.11.2024
  • 3 miesiące
4305 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź
Newsletter

Zostawienie adresu email jest równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie ode mnie wiadomości i z akceptacją naszej Polityki Prywatności.

Polityka prywatności
Dziękujemy!

Nasze ostatnie wpisy na blogu

Zobacz kursy, szkolenia i programy rozwoju zawodowego organizowane przez Eduwersum

Eduwersum Collegium Rozwoju HR (dawniej: Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego i Zarządzania Zasobami Ludzkimi) - lider na rynku nowoczesnych szkoleń online z dziedziny tzw. twardego i miękkiego HR

Akademia Mistrzostwa Płacowego SP

  • Start: 5.11.2024
  • 4 miesiące / pakiet kursów
2750 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Mistrzostwa Kadrowego SP

  • Start: 30.01.2025
  • 3 miesiące
2750 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Mistrzostwa Kadrowo-Płacowego SP

  • Start: 30.01.2025
  • 6 miesięcy
3997 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia HRCertyfikowany kurs specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi

  • Start: 22.01.2025
  • 6 miesięcy
4500 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Prawa Pracy dla wymagających

  • Start: 19.02.2025
  • 3 miesiące
3500 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Master Certyfikowany kurs kierownika działu kadr i płac

  • Start: 6.11.2024
  • 6 miesięcy
8000 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Kalkulacji Wynagrodzeńdla wymagających

  • Start: 6.11.2024
  • 3 miesiące
4000 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

Akademia Zatrudniania Cudzoziemców

  • Start: 18.11.2024
  • 3 miesiące
4305 PLN

Możliwość płatności w transzach

Sprawdź

To nowoczesny projekt edukacyjny, oferujący specjalistyczną wiedzę i doświadczenie z obszaru prawa pracy, kalkulacji wynagrodzeń oraz zarządzania procesami kadrowo-płacowymi i HR w dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstwach.

  • Certyfikowane szkolenia online i stacjonarne
  • Programy rozwoju zawodowego dla początkujących, specjalistów i menedżerów
  • Zaświadczenia MEiN (Eduwersum jest placówką oświatową)
  • Wysokie standardy potwierdzone ISO 9001

Metoda kształcenia oparta jest o praktykę i własne doświadczenie Uczestników. Wierzymy, że tylko uczenie się przez doświadczenie daje gwarancję zdobycia wiedzy.