- HR
- 3 min czytania
Absolwenci Eduwersum piszą: Stres w pracy? Pigułka dla śmiałków.
Milena Markiewicz, prawniczka i absolwentka Eduwersum, przywołuje nas - zabieganych, do porządku i przypomina o dbaniu o zdrowie. Stres w pracy. Jak nim zarządzić, by nie wyrządził szkód? Przeczytaj wskazówki!
- 8 grudnia 2023
- 3 min czytania
Coraz więcej badań potwierdza, że stres jest aktualnie jednym z poważniejszych problemów w środowisku pracy. Skutki dotykają zarówno w pracownika, jak i pracodawcę…
Czym jest stres?
Stres to reakcja organizmu na wydarzenie bądź emocje, mobilizująca do działania. Nie musi być on jednoznacznie negatywny. Może być motywatorem do aktywności, pokonywania przeszkód. Zbyt częsty, może wpływać negatywnie i destrukcyjnie na nasz organizm. W jaki sposób? Zaburza równowagę autonomicznego układu nerwowego, który kontroluje czynności niezależne od naszej woli.
Znaki ostrzegawcze! Kiedy stres w pracy może się pojawić?
- Wymagania są dla nas za wysokie
- Tempo pracy nie jest dostosowane do poszczególnych pracowników czy od zadań
- Atmosfera w pracy jest napięta
- Panują niezdrowe zasady rywalizacji
To tylko kilka przykładów… Wynikiem stresu mogą być: konflikty w pracy, spadek motywacji, spadek zaangażowania, wzrost liczby błędów, problemy w komunikacji, często nieobecności w pracy, spadek jakości pracy. Konsekwencje mogą być więc poważne.
Metody zarządzania stresem w pracy
Rozwiązaniem może być wprowadzenie metod zarządzania stresem. Jakie metody możemy stosować?
- Prewencja – próba rozpoznania przeciążeń jakościowych i ilościowych pracowników – i zapobieganie im,
- Badanie potrzeb zespołu – słuchanie, komunikowanie problemów i próba i rozwiązania,
- Szkolenie kadry – szkolenie pracowników z umiejętności miękkich, pozwalających na budowanie relacji, budowanie zespołu,
- Poprawa komunikacji – to powinno pomóc w unikaniu, zmniejszaniu konfliktu.
Nie jest też już czymś wstydliwym szukanie przez pracowników pomocy u psychologa czy psychiatry. Terapie pozwalają dotrzeć do źródła problemu, zrozumieć nas i nasze potrzeby, mówić o problemie i przekazywać emocje i potrzeby. Może też zdarzyć się, że stres wywołuje skutki somatyczne. W takim wypadku lepszym wyjściem jest skontaktowanie się z lekarzem pierwszego kontaktu.
W praktyce świadomych organizacji, coraz częściej pracodawcy decydują się na wprowadzenie zajęć, warsztatów czy konsultacji z psychologiem. To ważna część oferty benefitowej w firmach!
Jak samemu możemy sobie szybko pomóc?
- Spróbuj dowiedzieć się więcej o stresie.
- Naucz się technik medytacyjnych i oddechowych (przy stresie oddech staje się płytszy, serce bije mocniej, może pojawić się pot i czerwień na twarzy).
- Uprawiaj sport – to pozwala „wyłączyć głowę”, zwalczyć kortyzol „hormon stresu”
- Bądź asertywna_y.
- Śpij zdrowo – jakość i ilość snu jest niezmiernie ważna.
- Staraj się unikać ludzi wprowadzających nerwową atmosferę.
- Jedź zdrowo – to też bardzo ważny punkt na tej mapie.
Pamiętaj też, że kontakty z innymi pozwalają nam przezwyciężać stres. Mogą mieć pozytywne skutki dla naszego samopoczucia i zdrowia. By o nie zadbać (nie tylko w pracy): okazuj szacunek, rozmawiaj – słuchając uważnie, bądź wdzięczny. Wdzięczność to teraz dość modne określenie, wszędzie o nim słyszymy. Jednak szczerze zachęcam – doceniajmy to, co mamy i wykorzystujmy okazje do spotkań.
Ta pigułka to jedynie wstęp do wiedzy, w którą każdy z nas powinien się wyposażyć, by pokonywać stres nie tylko w miejscu pracy.